Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:637 (2021-2022)
Innlevert: 10.12.2021
Sendt: 10.12.2021
Besvart: 15.12.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): I Hurdalsplattformen står det at regjeringen ønsker å «nedsette et uavhengig utvalg for å se på fremtidig kapasitet og behov ved Oslo lufthavn på Gardermoen».
Vil det framtidige behovet til småflytrafikken i Oslo-området også inngå i denne utredningen?

Begrunnelse

I 2016 vedtok Stortinget en ny langtidsplan for Forsvaret, der det fremgikk at Forsvaret skal avvikle sin virksomhet på Kjeller flyplass i løpet av 2023. I proposisjonen (Prop. 151 S (2015–2016)) skrev departementet: «Da Fornebu ble stengt for flyging i 1998, ble mye av småfly- og luftsportsaktiviteten i Oslo-området overført til Kjeller. Ved en nedleggelse av Kjeller som flyplass vil det bli behov for å finne alternativer for denne aktiviteten».
I forbindelse med behandlingen av et representantforslag i juni 2017 vedtok Stortinget at regjeringen skal presentere en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området, og at inntil en slik plan foreligger og er realisert, må regjeringen medvirke til at dagens småflyaktivitet kan fortsette ved Kjeller flyplass (Innst. 543 S (2020–2021) og Dokument 8:241 S (2020–2021)).
I Hurdalsplattformen heter det at regjeringen vil nedsette et uavhengig utvalg for å se på fremtidig kapasitet og behov ved Oslo lufthavn på Gardermoen. Da Stortinget behandlet St.prp. nr. 90 (1991–1992) om utbygging og finansiering av hovedflyplass for Oslo-området på Gardermoen var småflytrafikken en del av behandlingen.
I vedtaket den gangen ble det forutsatt at småflyene ikke skulle flyttes fra Fornebu til Gardermoen, men at det skulle etableres en småflyplass for Oslo-området. Denne klare forutsetningen ble ikke fulgt opp. I Dokument nr. 8:2 (1998-99) foreslo representanter fra Fremskrittspartiet derfor at deler av Fornebu flyplass skulle kunne brukes som småflyplass også etter åpningen av den nye lufthavnen på Gardermoen inntil en annen akseptabel løsning var realisert, noe det ikke ble flertall for under Stortingets behandling av saken.
Gjennom nedleggingen av Fornebu flyplass og etableringen av Gardermoen som hovedflyplass for over 20 år siden mistet småflymiljøet i Oslo-området to viktige flyplasser for sin aktivitet. Samtidig er Rygge flyplass’ framtid uavklart, mens aktiviteten på Kjeller flyplass reduseres og deler av området benyttes i utbygging til andre formål. Samtidig står den lette delen av luftfarten overfor et paradigmeskifte med introduksjonen av elektriske fly, som trolig vil øke etterspørselen markant etter småfly som transportform i hovedstadsområdet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Helt siden Stortinget besluttet å bygge den nye hovedflyplassen på Gardermoen har det vært lagt til grunn at kapasitets- og sikkerhetshensyn gjør at småflyaktiviteten på Oslo lufthavn bør være beskjeden. Jeg oppfatter at det er bred politisk enighet om dette.
Det utvalget regjeringen vil nedsette skal først og fremst vurdere hvordan en eventuell fremtidig knapphet på kapasitet på Oslo lufthavn skal håndteres. Siden mer småflytrafikk på Gardermoen vil forsterke en eventuell knapphet, kan jeg vanskelig se hvorfor behovene til småflyaktiviteten i Oslo-området bør være en del av utvalgets mandat.
Tidligere i år fikk Avinor i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å utrede en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området. Departementet mottok utredningen denne uken. Departementet vil fremover vurdere hvordan utredningen skal følges opp.