Trond Helleland (H): Etter budsjettforliket med SV er det samlede kuttet i mindre investeringstiltak på riksvei på 280 mill. kroner.
Vil dette kutte føret til at det ikke er rom for å starte opp de fire utbedringsstrekningene som er nevnt i Prop. 1 S (2021-2022) på s. 101, og betyr kuttet at regjeringen ikke har ambisjoner om å videreføre konseptet med utbedringsstrekninger?
Begrunnelse
I Prop. 1 S (2021-2022) lå det inne midler for å kunne starte opp arbeidet med fire utbedringsstrekninger: rv.7 Svenkerud-Ørgenvika, rv.70 Oppdal-Sunndalsøra, rv.80 Sandvika-Sagelv og rv.94 Akkarfjord-Jansvatnet. Beløpet for å starte opp arbeidet med disse strekningene var 280 mill. kroner.
I NTP 2022-2033 er det en økt satsing på utbedringsstrekninger. Det betyr at veien skal utbedres framfor å bygge helt nytt, der det er tilstrekkelig for å gi et godt tilbud til trafikantene. Det gir reduserte kostnader og mindre negative konsekvenser for klima og miljø. I første seksårsperiode er 13 utbedringsstrekninger på riksveinettet prioritert for oppstart.
Statens vegvesen, som har ansvaret for utbedringsstrekningene, legger opp til en trinnvis utvikling av lengre strekninger basert på en kombinasjon av utbedringsstrekninger, punktutbedringer og ny vei. Utbedringsstrekningene kan bestå av ulike utbedringstiltak, større vedlikeholdstiltak og fornyingstiltak. Disse prioriteres på deler av riksveinettet hvor det er mer hensiktsmessig å utbedre eksisterende enn å bygge ny vei. Dette gir et godt grunnlag for å opprettholde og forbedre transportforholdene og ta vare på eksisterende veikapital og dens funksjon. Utbedringsstrekninger medfører også mulighet for mer rasjonell gjennomføring med mindre ulemper for trafikantene og god kostnadsstyring, blant annet gjennom «Design to cost»-prinsippet.