Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:644 (2021-2022)
Innlevert: 10.12.2021
Sendt: 10.12.2021
Besvart: 20.12.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Etter budsjettforliket med SV er det samlede kuttet i mindre investeringstiltak på riksvei på 280 mill. kroner.
Vil dette kutte føret til at det ikke er rom for å starte opp de fire utbedringsstrekningene som er nevnt i Prop. 1 S (2021-2022) på s. 101, og betyr kuttet at regjeringen ikke har ambisjoner om å videreføre konseptet med utbedringsstrekninger?

Begrunnelse

I Prop. 1 S (2021-2022) lå det inne midler for å kunne starte opp arbeidet med fire utbedringsstrekninger: rv.7 Svenkerud-Ørgenvika, rv.70 Oppdal-Sunndalsøra, rv.80 Sandvika-Sagelv og rv.94 Akkarfjord-Jansvatnet. Beløpet for å starte opp arbeidet med disse strekningene var 280 mill. kroner.
I NTP 2022-2033 er det en økt satsing på utbedringsstrekninger. Det betyr at veien skal utbedres framfor å bygge helt nytt, der det er tilstrekkelig for å gi et godt tilbud til trafikantene. Det gir reduserte kostnader og mindre negative konsekvenser for klima og miljø. I første seksårsperiode er 13 utbedringsstrekninger på riksveinettet prioritert for oppstart.
Statens vegvesen, som har ansvaret for utbedringsstrekningene, legger opp til en trinnvis utvikling av lengre strekninger basert på en kombinasjon av utbedringsstrekninger, punktutbedringer og ny vei. Utbedringsstrekningene kan bestå av ulike utbedringstiltak, større vedlikeholdstiltak og fornyingstiltak. Disse prioriteres på deler av riksveinettet hvor det er mer hensiktsmessig å utbedre eksisterende enn å bygge ny vei. Dette gir et godt grunnlag for å opprettholde og forbedre transportforholdene og ta vare på eksisterende veikapital og dens funksjon. Utbedringsstrekninger medfører også mulighet for mer rasjonell gjennomføring med mindre ulemper for trafikantene og god kostnadsstyring, blant annet gjennom «Design to cost»-prinsippet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Mindre investeringstiltak på riksvegnettet er foreslått kuttet med 280 mill. kr. Statens vegvesen vil legge en helhetlig vurdering til grunn før etaten bestemmer hvordan kuttet på mindre investeringstiltak skal fordeles.
I Prop. 1 S (2021–2022) for Samferdselsdepartementet ble det varslet at rammen til mindre tiltak gir rom for oppstart av nye utbedringsstrekninger. Det er ikke endelig avgjort hvilke prosjekter som skal settes i gang og det er dermed heller ikke mulig å si hvilke prosjekt som går ut på grunn av det reduserte bevilgningsforslaget.
Regjeringen går på ingen måte bort fra ambisjoner om å videreføre konseptet med utbedringsstrekninger. Vi må ta vare på det vi har, og sørge for å få mest mulig igjen for felleskapets penger. Framfor å bygge nytt, gir utbedringer av den eksisterende veien reduserte kostnader og mindre negative konsekvenser for klima og miljø. Derfor har regjeringen videreført aktivitet på flere utbedringsstrekninger, deriblant rv.3 gjennom Østerdalen, E16 i Valdres og E6 Grong-Nordland grense.