Skriftlig spørsmål fra Olve Grotle (H) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:651 (2021-2022)
Innlevert: 10.12.2021
Sendt: 10.12.2021
Besvart: 17.12.2021 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Olve Grotle (H)

Spørsmål

Olve Grotle (H): Korleis vurderer fiskeri- og havbruksministeren framlegg til «Forskrift om opptak og bruk av informasjon om bestemt angitte bunnforhold», og kva vil ministeren gjere for at sikre at fiskeri- og havbruksnæringa sine interesser blir tatt i vare og ikkje blir påført uforholdsmessige ulemper som følge av forskrifta?

Begrunnelse

I framlegg til «Forskrift om opptak og bruk av informasjon om bestemt angitte bunnforhold» legg departementet opp til eit regime kor botndata blir gradert som konfidensiell informasjon. Går ein fiskebåt litt på kryss og tvers over eit fiskefelt vil innhenta data bli vesentleg tettare enn 50 x 50 meter, sjølv med ei enklaste former for ekkolodd. Dette er heilt normal praksis for fiskarar når dei har ekkolodd kobla saman med kartplottarar frå f.eks. Olex og Furuno.
I lyst av at Kartverket i eit spleiselag med mange kommunar nå arbeider med å få kartlagt heile Norskekysten på denne måten (marine grunnkart), er det vanskeleg å forstå at Forsvaret vil blokkere for å ta desse målingane i fullt bruk i det sivile samfunnet. Dette er data som er av stor interesse for fiskerinæringa, skipsfart, havbruk, forvaltning, forsking og fleire.
Eit regime som forskrifta legg opp til, er i strid med politikken som allierte NATO-land legg opp til – kor det er full frigiving av kartdata som gjeld, mellom anna for å skape konkurransemessige fordelar til landa sine forsking- og næringsinteresser. Forsvarsdepartementet er òg på kollisjonskurs med FN si målsetting om betre kartlegging av hav og kyst – ei målsetting som Stortinget òg delar.
Ein kan ha forståing for at forsvaret kan ha behov for å skjerme mindre område for nøyaktige botndata, men å blokkere heile den norske territorialfarvatnet for nøyaktige karta og innsamling av slike, for å skjerme innseglinga av for eksempel Haakonsvern, framstår som ein uforholdsmessig inngripen i sivilsamfunnet og næringslivet sine interesser.
Forutan dei utfordrande politiske- og næringsspørsmåla framlegg til forskriften gir, reiser den òg utfordrande rettstryggleiksspørsmål. Dette både knytt til omfanget av bandlegginga, og ikkje minst korleis regelverket i praksis skal kunne handhevast når det langt på veg vil vere i strid med normal og nødvendig praksis for effektiv og rasjonell fiske.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Formålet med forskrifta er at den skal innebere ei liberalisering av dagens graderingsregime for dybdedata. For meg er det viktig at dette følgjast opp i praksis slik at både næring, forvaltning og forsking får tilgang til nok informasjon for å kunne utnytte kystområda våre best mogleg.
Forskrifta vart sendt ut på høyring av førre regjering. Dåverande statsrådar i Nærings- og fiskeridepartementet hadde i forkant av dette dialog med forsvarsministeren for å bidra til at det vart tatt omsyn til fiskeri, havbruk og maritim næring. I samband med regjeringsskiftet i haust vart Kystseksjonen i Samferdselsdepartementet overført til min post i Nærings- og fiskeridepartementet. Forskrifta har nå vore ute på høyring med frist 13. desember. Eg skal merke meg innspela som ligg under mine ansvarsområde og ha dialog med forsvarsministeren i oppfølginga av høyringa og fram mot fastsetting av forskrifta.
Det er positivt at høyringsnotatet presiserer at bruk av Voyage Data Recorder (VDR) i skipsfarten og bruk av ekkolodd i fiskeriaktivitet ikkje i seg sjølv er omfatta av forskrifta, om utstyret ikkje nyttast til systematisk kartlegging av botnforhold med ei oppløysing som omfattast av forbodet. For oppdrettsnæringa inneber forslaget at kartlegging av sjøbotn djupare enn 30 meter i samband med etablering av nye oppdrettslokalitetar framleis vil krevje løyve frå Kartverket/Forsvaret.
Eg er kjend med at Nærings- og fiskeridepartementets underliggande etat, Sjøfartsdirektoratet, har vore konsultert i samband med utarbeidinga av forskrifta, og at Fiskeridirektoratet, Havforskingsinstituttet og Kystverket har gjett innspel i høyringsrunden. Eg skal setje meg godt inn i deira vurderingar og næringsinteressene på mitt ansvarsområde for å leggje best mogleg leggje til rette i den vidare prosessen for ein optimal bruk av kyst- og havområda våre.