Birgit Oline Kjerstad (SV): Utviklinga i design- og ferdigvareindustrien i Norge er avhengig av rammevilkåra for bransjen. I mitt heimfylke Møre og Romsdal er denne industrien stor. Vi har møbel, tekstil, plastvare og anna ferdigvareindustri. Design- og ferdigvareindustrien har dårligere rammevilkår i Norge enn i våre naboland. Partene i bransjen har sett dette på dagsorden og bedt Regjeringa om 50 millioner kr til eit eksportkontor med bransjespesefikke satsingar for auka eksport.
Kva vil regjeringa gjere for å fylgje opp den ønska bransjesatsinga?
Begrunnelse
Norge har ein stor design- og ferdigvareindustri med ca. 60 000 tilsette, ein produksjonsverdi på 120 mrd. kr der 6 % av dette, 65 mrd. kroner kjem frå eksport. Møre og Romsdal har en stor del av denne industrien. Møbelindustri men også tekstilindustri og andre ferdigvarer. Design- og ferdigvareindustrien skil seg noko ut frå den andre eksportindustrien i Norge ved at den i liten grad er bygd på naturgitte føremonar. Over år har bransjen bygd ein kompetanse som er verdensleiande innan automasjon og den har svært dyktige fagarbeidarar. Norsk design er verdensleiande. Vi har gode utdanningar innen design, og denne kompetansen har industrien klart å utvikle videre. Det har gitt ein høg videreforedlingsgrad, og høg verdiskaping. Det siste som må nemnast er merkevarebygging, der flere vrksemder i denne bransjen og i Møre og Romsdal, har bygd merkevarer godt kjent utanfor Noreg sine grenser.
Medan fleirtalet av eksportindustriane vi har i Noreg og i fylket sel sine varer til marked der prisane er sett på verdensmarknadsnivå, så sel design- og ferdigvareverksemdene produkta sine på opplevde verdiar av produktet eller merkevara. Produksjonskostnader er sjølvsagt viktig, men det er imponerande korleis industrien klarer å få ein merverdi for sine produkt i konkurranse med liknande produsenter fra ei rekke lavkostnadsland.
Design- og ferdigvareindustrien trenger no eit eksportkontor. Dette kontoret må få verkemidlar som møter trongen til finansiell risikoavlasting for eksportutviklingsprosjekt og ei sterkare satsing på profilering av norsk design mellom anna på eksportmesser. Andre bransjer har sine eksportkontorer som har lykkast godt.
Ordninga med investeringstilskott, som allereie finst, må giast heilt andre rammer enn i dag. Denne EØS-godkjente ordninga kan gi støtte til bygg og maskininvesteringar. Frå bransjen er eg gjort kjent med eksempler på at verksemder i møbelindustrien i Sverige har fått opptil 20 % investeringstilskott for bygg og maskiner, og på andre sida av Østersjøen er prosenten endå høgare.
Det tredje er at det trengst å opprettast eit kompetansesenter for møbel, interiør, tekstil, mote og sportsbransjane. Desse bransjane går no saman for å styrke FOU og innovasjon, og skal etablere Plusslab med kontor både i Sykkylven og i Oslo.