Sofie Marhaug (R): Er statsråden villig til å utfordre reguleringsmyndighetene i Norges vassdrag- og energidirektorat, og stanse økningene i nettleien som kommer fra 1. januar – og er det ikke et demokratisk problem om regjeringen og Stortinget ikke har myndighet til å kunne regulere innrettingen?
Begrunnelse
Til Europower Energi (14.12) uttalte RME-sjef Tore Langset følgende:
«det ikke ha noe praktisk betydning om politikerne vedtar å utsette forskriftsendringen».
Dette er i samsvar med energibyrået ACERs ønsker om at den regulerende myndigheten, som i Norge er RME, skal ha siste ordet i slike saker. Dette fremgår også i ACERs rapport On Distribution Tariff Methodologies in Europe (2021, februar):
«ACER is of the view that there are compelling reasons to have NRAs directly set the distribution tariff methodology or as a strict minimum approve the methodology proposed by DSOs, in order to ensure that methodologies are free from any political or commercial interest which is ensured by NRAs’ independence legally guaranteed by the EU law.» (s. 5-6)
Samtidig er det en overhengende fare for at den nye nettleien vil gi de aller fleste økte strømkostander, og det er ikke gitt at nettleien treffer rettferdig. Tvert imot. Av strømselskapet Elvias informasjon fremgår det f.eks. at kunder med det laveste energiforbruket, og dermed også uten særlig rom for å justere dette, vil få en høyere regning. Gudbrandsdal Energi har laget en mer omfattende studie med utgangspunkt i de nye tariffene og regnet ut at syv av ti strømkunder vil få høyere nettleie hvis de ikke justerer forbruket sitt (VG, 16.12). Likevel mener altså de regulerende myndighetene i Norge, RME, at politikerne ikke skal ha mulighet til å legge andre føringer for nettleien.