Tobias Drevland Lund (R): Kommer ordningene som er foreslått for å senke ferjeprisene i Hurdalsplattformen til å gjøre seg gjeldende for også de fastboende i Kragerøskjærgården, og er man villig til å se på ordninger som tar høyde for geografisk og sesongbasert variasjon for å innlemme alle som er avhengig av hurtigbåt eller ferje for å delta i samfunnet i ordningen?
Begrunnelse
Hurdalsplattformen kan vi lese følgende målsetninger knyttet til reduserte billettpriser på ferjer:
- Halvere prisene på riksveisferger og fylkesveisferger i løpet av fireårsperioden. Vi vil sammen med fylkeskommunene ta initiativ til at det utarbeides et felles takstregulativ for riksveiferger og fylkesveiferger, og ha som mål at prisene på fergesambandene for de reisende totalt sett halveres fra nivået 01.01.2021, og der staten dekker kostnadene for prishalveringen.
- Innføre en ordning med gratis ferge for øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet og gjøre alle fergesamband med under 100 000 passasjerer årlig gratis.
Kragerø kommune i Vestfold og Telemark har et komplekst ferjesamband i skjærgården: Noen av anløpene går mellom fylkesveier og andre ikke. Sambandet har både bilferjer og hurtigbåter i drift. I tillegg til fast bosetting i skjærgården som er avhengig av ferjesambandet hele året, har man fra mai til september en betydelig turisttrafikk som står for over halvparten av den totale bil og passasjertrafikken som årlig lander på omtrent 59000 biler og 215000 passasjerer. Tar man bort turisttrafikken (som pågår i en periode hvor veldig mange fastboende bruker båt grunnet høye ferjepriser) kommer man godt under 100.000 reisende i året.