Himanshu Gulati (FrP): Jeg har forståelse for at forvaltningen noen ganger har behov for lengre saksbehandlingstid enn de gjeldende fristene som følge av ulike forhold, men er det etter statsministerens syn i tråd med forvaltningslovens intensjon å sette bestemmelsene i en nåværende lov til side og stoppe opp all saksbehandling som følge av andre politiske preferanser og syn hos regjeringens medlemmer enn det som en gjeldende lov slår fast?
Begrunnelse
Jeg vil gjerne begynne med å gratulere statsministeren og den nye regjeringen med fullføringen av sine første to måneder siden tiltredelsen, og ønsker statsminister Støre lykke til videre med det viktige arbeidet i den krevende pandemisituasjonen som landet nå står i. Så til begrunnelsen for spørsmålet jeg tar opp: Forvaltningsloven § 11a første ledd sier at et forvaltningsorgan skal forberede og avgjøre saker uten ugrunnet opphold. Det følger av andre ledd i samme bestemmelse at forvaltningsorganet snarest mulig skal gi et foreløpig svar dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares.
Etter forskrift til friskoleloven § 12-1 er fristen for å søke om godkjenning av nye skoler og driftsendringer ved eksisterende skoler 1. februar i kalenderåret før det året virksomheten eller endringene skal ta til.
Kunnskapsdepartementet har nylig sendt Utdanningsdirektoratet en instruks om å stille i bero søknader om godkjenning av nye skoler etter friskoleloven § 2-1 andre ledd bokstavene h) og i). Statsråden begrunner dette med ønske om en politisk kursendring, og at hun jobber med høringsforslag som grunnlag for å endre den eksisterende loven.