Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til statsministeren

Dokument nr. 15:716 (2021-2022)
Innlevert: 17.12.2021
Sendt: 17.12.2021
Rette vedkommende: Kunnskapsministeren
Besvart: 03.01.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Jeg har forståelse for at forvaltningen noen ganger har behov for lengre saksbehandlingstid enn de gjeldende fristene som følge av ulike forhold, men er det etter statsministerens syn i tråd med forvaltningslovens intensjon å sette bestemmelsene i en nåværende lov til side og stoppe opp all saksbehandling som følge av andre politiske preferanser og syn hos regjeringens medlemmer enn det som en gjeldende lov slår fast?

Begrunnelse

Jeg vil gjerne begynne med å gratulere statsministeren og den nye regjeringen med fullføringen av sine første to måneder siden tiltredelsen, og ønsker statsminister Støre lykke til videre med det viktige arbeidet i den krevende pandemisituasjonen som landet nå står i. Så til begrunnelsen for spørsmålet jeg tar opp: Forvaltningsloven § 11a første ledd sier at et forvaltningsorgan skal forberede og avgjøre saker uten ugrunnet opphold. Det følger av andre ledd i samme bestemmelse at forvaltningsorganet snarest mulig skal gi et foreløpig svar dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares.
Etter forskrift til friskoleloven § 12-1 er fristen for å søke om godkjenning av nye skoler og driftsendringer ved eksisterende skoler 1. februar i kalenderåret før det året virksomheten eller endringene skal ta til.
Kunnskapsdepartementet har nylig sendt Utdanningsdirektoratet en instruks om å stille i bero søknader om godkjenning av nye skoler etter friskoleloven § 2-1 andre ledd bokstavene h) og i). Statsråden begrunner dette med ønske om en politisk kursendring, og at hun jobber med høringsforslag som grunnlag for å endre den eksisterende loven.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg viser til spørsmål fra representanten Himanshu Gulati til statsministeren som han har bedt meg svare på.
Regjeringen har et annet syn på private skoler enn hva Solberg-regjeringen hadde. Det fremgår av Hurdalsplattformen at regjeringen vil stramme inn privatskoleloven (nåværende friskolelov) ved å fjerne profilskoler og yrkesfagopplæring som godkjenningsgrunnlag for statstilskudd og styrke lokale folkevalgtes muligheter til å si nei til nye privatskoler og utvidelser ved eksisterende skoler.
Jeg ønsker at denne politiske kursendringen, som også ble varslet før valget, skal gjennomføres så raskt som mulig. Jeg sendte derfor 17. desember 2021 på høring forslag om å oppheve de to godkjenningsgrunnlagene vidaregåande opplæring i yrkesfaglege utdanningsprogram og særskilt profil, jf. friskoleloven § 2-1 andre ledd bokstavene h) og i). Høringsfristen er 28. januar 2022, og regjeringen tar sikte på å legge forslagene fram for Stortinget i en lovproposisjon våren 2022. Med forbehold om Stortingets tilslutning til lovforslagene vil hjemmelen til å godkjenne skoler etter friskoleloven § 2-1 andre ledd bokstavene h) og i) bortfalle.
Regjeringen ønsker ikke at det godkjennes noen nye skoler på godkjenningsgrunnlagene særskilt profil og yrkesfaglige utdanningsprogram i perioden fram til Stortinget har behandlet lovforslaget. I påvente av høringen og Stortingets forventede lovbehandling i vårsesjonen 2022 har departementet instruert Utdanningsdirektoratet om å stille behandlingen av søknader om godkjenning av nye skoler etter friskoleloven § 2-1 andre ledd bokstavene h) og i) i bero. Det samme gjelder søknader om godkjenning av driftsendringer ved skoler som i dag er godkjent på disse to grunnlagene. Jeg ønsker å vite hva Stortinget mener før de aktuelle søknadene tas under behandling. Dersom Stortinget gir sin tilslutning til lovforslaget, vil søknadene måtte avslås fordi det ikke lenger vil være hjemmel for godkjenning.
Forvaltningsloven § 11a første ledd fastsetter at forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saker uten ugrunnet opphold. Etter andre ledd i samme bestemmelse skal forvaltningsorganet snarest mulig skal gi et foreløpig svar dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares. Det oppholdet i søknadsbehandlingen som følger av instruksen er grunnet, jf. forvaltningsloven § 11a første ledd. De søkerne som er berørt av instruksen om stille søknadsbehandlingen i bero er varslet om dette.