Skriftlig spørsmål fra Mari Holm Lønseth (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:719 (2021-2022)
Innlevert: 17.12.2021
Sendt: 17.12.2021
Besvart: 03.01.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mari Holm Lønseth (H)

Spørsmål

Mari Holm Lønseth (H): Hvilke grep vil statsråden ta for å forbedre situasjonen for flyruta mellom Oslo og Røros?

Begrunnelse

Det er etablert FOT-rute mellom Oslo og Røros. Flyruten er viktig for folk og næringsliv, særlig industrien og reiselivet. Over tid har det vært utfordringer for brukerne av flyruten. Blant annet meldes det om at passasjerer med billett blir nektet ombordstigning og får ikke være med på flyet. Dette bidrar til uforutsigbarhet for brukerne, som på sikt også kan bygge ned tilliten til flytilbudet. Dette vil være negativt for næringslivet i regionen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Rutetilbudet på Røros har den siste tiden vært lite tilfredsstillende etter at en nylig implementert regelverksendring medførte store vektbegrensninger for vinteroperasjoner ved Røros lufthavn for flytypen som ble benyttet på ruten. Samferdselsdepartementet har nå inngått en tilleggsavtale med operatøren Air Leap, som innebærer at selskapet skal sette inn en ny flytype på ruten.
I en mellomperiode, med virkning fra 3. januar 2022, skal ruten opereres med innleid kapasitet fra den svenske operatøren Amapola Flyg AB. Ruten skal i denne perioden opereres i kobling med den kommersielle ruten Ørland–Oslo (det vil si Ørland–Røros–Oslo v.v.). Flyet som skal benyttes i mellomperioden er for stort til å nattparkeres på Røros, men med nattparkering på Ørland opprettholdes likevel gode rutetider på morgenavgangene til og fra Oslo.
Air Leap skal så snart som mulig, og senest innen utløpet av april 2022, overta driften med en ny flytype, ATR 42. Operatøren planlegger da for at Røros–Oslo skal opereres som en selvstendig rute, og at flyet skal stå nattparkert i hangaren på Røros.