Skriftlig spørsmål fra Birgit Oline Kjerstad (SV) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:750 (2021-2022)
Innlevert: 21.12.2021
Sendt: 21.12.2021
Besvart: 05.01.2022 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Birgit Oline Kjerstad (SV)

Spørsmål

Birgit Oline Kjerstad (SV): For å nå nasjonale mål om utsleppskutt, hastar det med å gjennomføre kutt i klimagassar frå båttrafikk.
Vil statsråden sikre at hybridiseringsprosjekta som offshorerederia allereie har fått tilsagn om gjennom Enova kan bli gjennomført, ved at fristane for ferdigstilling blir utsett og gjort gjeldande ut 2022?

Begrunnelse

SV viser til budsjetthøyringa i Energi- og miljøkomiteen i oktober der dei maritime næringsorganisasjonane tok opp at Enova vedtok å avslutte batteristøtte til offshore servicefartøy våren 2021. Grunngjevinga var at batteri no vert vurdert til å vere moden teknologi.
Energi og miljøkomiteen sine medlemer frå SV merkar seg at den store utviklinga innan batterihybridisering innan offshoreflåten dei seinare åra har ført til vesentlege reduksjoner av utslepp og gitt høg aktivitet ved norske verft som treng oppdrag. Dette har igjen bidrege til å sette norsk maritim utstyrsindustri i førarsetet for utviklinga av ny grøn maritim teknologi. Utan batteristøtte frå Enova vil hybridisering av den norske offshoreflåten imidlertid stoppe opp, fordi rederia ikkje greier å bere kostnadane åleine.
SV merka seg at maritim næringa gjorde greie for at fristane som Enova sette var urealistiske og alt for knappe for å gjennomføre innvilga hybridiseringsprosjekt innafor fristane varsla ved omleggging av ordninga. Med Enova sin korte frist for oppstart innan seks månader og gjennomføring på ni månader, vil ikkje offshorerederia kunne gjennomføre hybridisering av ca. 18 innvilga prosjekt, og dette vil bremse den nødvendige hybridiseringa av den norske offshoreflåten. Grunnen til at næringa treng meir tid på å gjennomføre hybridiseringa, er at det har oppstått forseinkingar hjå underleverandørar mellom anna på grunn av coronapandemien. Det er difor ikkje urimeleg at fristen vert forlenga for dei innvilga prosjekta. Ei utsetjing av fristen ut heile 2022 vil ikkje ha budsjettmessige konsekvensar, då desse prosjekta allereie har fått tilsagn.
SV viser til næringa sin tydelige bodskap om at utanom Enova manglar det gode nok ordningar for teknologiar som har nådd implementeringsfasen. Dersom fristen ikkje kan utsettast eller Enova sitt mandat ikkje kan endrast til å støtte opp om nødvendig batteriteknologi, må andre delar av virkemiddelapparatet innrettast slik at det vert mogleg å gjennomføre viktige klimaforbetrande tiltak i den norske flåten.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Støtte fra Enova skal ikke være en langvarig subsidie, men bidra til varige markedsendringer slik at klimavennlige løsninger på sikt blir foretrukket uten støtte. En viktig del av Enovas arbeid er dermed å vurdere når det er på tide å redusere eller avslutte støtte til en teknologi eller markedssegment. Når Enova trekker seg ut av et segment blir det frigjort midler som anvendes i andre segmenter hvor behovet for støtte er større.
I mars 2021 varslet Enova avslutning av støtten til batteri og landstrømsystem i offshore forsyningsfartøy (PSV). Avviklingen ble besluttet fordi støtten har fungert og at disse markedene nå utvikler seg positivt. Enova opplyser at batteri og landstrøm etter hvert har blitt en foretrukken løsning blant operatørselskapene og bransjen beskriver selv at fartøy må ha batteri og landstrøm installert for å få langsiktige kontrakter. Dette gir gode insentiver til å installere batterier og ta i bruk landstrøm.
I forbindelse med varslingen om avslutning av støtten satt Enova krav om gjennomføring innen 9 måneder for de siste prosjektene som søkte. Denne fristen ble satt for at de mest modne prosjektene som lå lengst fremme i løypa skulle få en rimelig frist for gjennomføring. Intensjon var ikke å støtte alle potensielle batteriprosjekter. Enova er i dialog med prosjektene, men har vært tydelig på vilkårene for støtte. Alle søkere var kjent med forutsetningene som lå til grunn da de søkte.
Selv om Enova avslutter støtten til installasjon av batteri og landstrømsystem i offshore forsyningsskip (PSV) vil det fremdeles være mulig å søke støtte til innovative løsninger som bidrar til nullutslipp for disse fartøyene over Enovas programmer for Ny teknologi.
Enova fortsetter dessuten den betydelige satsingen på maritim sektor. Blant annet fortsetter Enova støtten til batteri i mange andre fartøyssegmenter, herunder fiskeri og havbruk og legger dessuten opp til å tildele flere hundre millioner kroner til maritim hydrogeninfrastruktur i 2022. Dette legger til rette for nødvendig teknologiutvikling og betydelige utslippskutt i årene som kommer. Siden 2017 har Enova støttet maritime prosjekter med til sammen 3,4 mrd. kroner. Alene i 2021 gav de tilsagn om støtte på 1,24 mrd. kroner til maritim transport.