Sivert Bjørnstad (FrP): I Adresseavisen like før jul er statsråden sitert på følgende: «Stortinget har en viktig funksjon også i krise, men at de trenger å stille to skriftlige spørsmål i uka når vi har det som mest travelt, har jeg ikke helt forståelse for, det må jeg være ærlig å si.»
Hvordan vil statsråden sørge for å informere Stortinget når det passer for henne å motta spørsmål i det nye året?
Begrunnelse
En av Stortingets viktigste roller er å kontrollere regjeringens virksomhet. Et av de beste virkemidlene for å få til dette er skriftlige spørsmål fra representantene til statsrådene. Det er også viktig for det generelle politiske arbeidet i nasjonalforsamlingen, da regjeringen innehar et embetsverk og utredningskapasiteter Stortinget ikke er i nærheten av å ha selv. Jeg forstår at det kan være tidkrevende for departementet og statsråden å motta skriftlige spørsmål. Mange spørsmål har også en politisk brodd det kan være utfordrende å svare på. Dette er jeg også helt sikker på at stortingsrepresentant Ingvild Kjerkol hadde i tankene mens hun satt på Stortinget og selv sendte 25 spørsmål til tidligere helse- og omsorgsminister Bent Høie i løpet av 2021 alene. 2021, før regjeringsskiftet i oktober, var som kjent også en travel periode for helse- og omsorgsdepartementet.