Skriftlig spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:789 (2021-2022)
Innlevert: 03.01.2022
Sendt: 04.01.2022
Besvart: 12.01.2022 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): Det ser ut til at forskjellige svar er blitt gitt fra politisk ledelse i finansdepartementet nå i desember om hva som er korrekt nivå på neste års avgiftsendringer.
Kan statsråden svare på hva som er korrekt svar?

Begrunnelse

I svar på skriftlig spørsmål 535 fra undertegnede, hvor jeg ba om en oversikt over de samlede skatte- og avgiftsøkninger, har finansministeren valgt å svare ved å legge ved en tabell som oppsummerer de forskjellige avgiftsøkningene. Miljø- og bilavgifter øker med 3051 millioner kroner, mens andre avgifter og toll reduseres med 766 millioner kroner, mens sektoravgifter reduseres med 164 millioner kroner. Totalsummen her blir da at avgifter øker fra 2021 til 2022 med 2,121 milliarder kr. I tillegg er det i en fotnote nevnt økt CO2-avgift for petroleumsnæringen.
I svar på skriftlig spørsmål 683 fra undertegnede, hvor jeg ba om en oversikt over korrekt nivå på nevnte CO2-avgift for petroleumsnæringen, har finansministeren skrevet at hvis man beskriver endring fra 2021 til 2022 er det korrekte tallet 1760 millioner kroner.
Basert på svarene fra disse to spørsmålene vil avgiftsendringene fra 2021 til 2022 summere seg til 3,881 milliarder kroner, og da er også redusert elavgift på 2,9 milliarder kroner trukket fra.
Til NTB tirsdag 28. desember 2021 kan vi lese at statssekretær Lars Vangen (SP) sier «at det er skatteskjerpelsene som tar det aller meste av økningen på 8,7 milliarder kroner. Når det gjelder det samlede avgiftsnivået, er det så godt som uendret påpeker han.». Videre kan vi i samme avsnitt lese at Finansdepartementet opplyser om at sammenlignet med 2021 så øker avgiftene med 400 millioner kroner.
Avgiftsøkningen fra 2021 til 2022 kan ikke være både 3,881 milliarder kroner og 400 millioner kroner. Har Finansdepartementet gitt feil svar til Stortinget eller feil svar til NTB. Hvis riktig svar er gitt til NTB, ber jeg om at man da oppdaterer tabellen gitt til meg som svar på spørsmål 535 og 683 på avgiftsendringer fra 31.12.21 til 01.01.22.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Inntekter fra CO2-avgiften i petroleumsvirksomheten inngår i kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten, som i sin helhet overføres til Statens pensjonsfond utland. Avgiftsendringen påvirker derfor ikke handlingsrommet for 2022, og er av den grunn ikke inkludert i summen av avgiftsendringer i 2022. Denne fremgangsmåten er vanlig praksis.
Flypassasjeravgiften har vært midlertidig opphevet som et tiltak for flyselskapene under pandemien. Premisset har med andre ord hele tiden vært at denne avgiften skal gjeninnføres. Av den grunn bør ikke gjeninnføring av flypassasjeravgiften sidestilles med innføring av en ny avgift, og er derfor ikke en del av beregningen av samlet endring i avgiftsnivå fra 2021 til 2022.
Derfor er det riktig å si at avgifter, toll og gebyrer samlet sett øker med 371 mill. kroner påløpt i vedtatt budsjett 2022. Det er dette tallet som er beskrevet som om lag 400 mill. kroner.