Skriftlig spørsmål fra Sivert Bjørnstad (FrP) til næringsministeren

Dokument nr. 15:812 (2021-2022)
Innlevert: 05.01.2022
Sendt: 06.01.2022
Besvart: 12.01.2022 av næringsminister Jan Christian Vestre

Sivert Bjørnstad (FrP)

Spørsmål

Sivert Bjørnstad (FrP): Har statsråden vurdert å gjeninnføre garantiordningen for luftfarten som en følge av utviklingen i pandemien, og hvis ikke kan statsråden gi en nærmere begrunnelse på hvorfor en slik ordning nå ikke er aktuell?

Begrunnelse

Frp er opptatt av konkurranse, da konkurranse bidrar til å sørge for et bedre tilbud og lavere priser for kundene. Konkurranse er også viktig innenfor luftfarten. Etter siste utvikling i smittetall grunnet omikron, har vi sett en utvikling hvor stadig færre bestiller og reiser med fly, noe som fører til et vanskeligere marked for de som har etablert seg i denne bransjen. Dette minner til forveksling på situasjonen som var i mars 2020, da Stortinget vedtok en garantiordning på 6 milliarder kr for luftfarten.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Garantiordning for luftfart ble vedtatt ved Stortingets behandling av Prop. 57 S (2019-2020), jf. Innst. 200 S (2019-2020) for å bistå og legge til rette for likviditet til flyselskaper i situasjonen som oppsto som følge av virusutbruddet våren 2020. Trekkperioden for ordningen ble i første omgang satt til 30. juni 2020, men ble utvidet en rekke ganger og gikk ut 30. juni 2021.
Situasjonen i mars 2020 var uoversiktlig og uventet. Garantiordningen for luftfart var ment å bistå flyselskaper som kom i en akutt, krevende likviditetssituasjon som følge av pandemien.
Selv om nedstegningen i slutten av 2021 kom brått, var det ikke uventet at det kunne komme ytterligere smitteutbrudd og påfølgende restriksjoner. Situasjonen er således ikke helt den samme som våren 2020.
Luftfarten er imidlertid en av flere bransjer som er hardt rammet av covid-19. Etterspørselen har i lengre perioder i stor grad falt bort blant annet som følge av smittevernstiltak og påfølgende mindre reiseaktivitet. Mye tyder på at den krevende situasjonen for flyselskapene vil vare en god stund fremover. Selv om mange selskaper har tatt høyde for at det kan komme midlertidige tilbakeslag har jeg forståelse for at situasjonen er vanskelig for flyselskapene. Flyselskapene selv har også gjennomført omfattende tiltak for å møte utfordringene som pandemien har skapt.
Regjeringen følger situasjonen og vurderer tiltak, herunder også en eventuell gjeninnføring av lånegarantiordningen. Vi har tett dialog med alle aktører i næringen, både de etablerte og nykommerne, Som følge av den krevende situasjonen har regjeringen blant annet foreslått fritak for flypassasjeravgiften ut første halvår 2022 og merkompensasjon til eksisterende kjøpsruter (FOT). Luftfarten vil også være omfattet av den statlige lønsstøtteordningen og den generelle kompensasjonsordningen for næringslivet. Det gjeldende permitteringsregelverket er også til hjelp for luftfarten.
Fly er en helt sentral del av transporttilbudet i et langstrakt land som Norge, og vi ønsker å ha en sterk norsk luftfartsbransje også etter at pandemien har trukket seg tilbake. Regjeringen er opptatt av at det er et tilstrekkelig flytilbud og sunn konkurranse i luftfarten.