Skriftlig spørsmål fra Mathilde Tybring-Gjedde (H) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:815 (2021-2022)
Innlevert: 05.01.2022
Sendt: 06.01.2022
Besvart: 12.01.2022 av olje- og energiminister Marte Mjøs Persen

Mathilde Tybring-Gjedde (H)

Spørsmål

Mathilde Tybring-Gjedde (H): Dersom hybridkabler ikke bygges ut, hvor store utgifter vil subsidier for å gjennomføre utbygging av 3 GW bunnfast havvind medføre – og har dere estimater på hvordan dette vil variere med høy og lav kraftpris i Norge, og hva blir det samfunnsøkonomiske tapet ved ikke å tillate hybridkabler?

Begrunnelse

I DN 29.12.21 uttaler Senterpartiets parlamentariske leder, Marit Arnstad, at Hurdalsplattformen sier at det ikke skal bygges hybridkabler i denne stortingsperioden. I følge Senterpartiet omfatter formuleringen i Hurdalsplattformen også hybridkabler fra havvindanlegg.
En rekke sentrale aktører i industrien mener at hybridkabler er en forutsetning for å sikre storstilt havvindproduksjon. Blant annet har Statkraft påpekt at bunnfaste installasjoner sør i Nordsjøen ikke kan ventes å være lønnsomme uten dette.
I stedet for å bygge hybridkabler, vil Marit Arnstad og Senterpartiet erstatte inntektstapet fra potensialt kraftsalg til utlandet med statlige subsidier. Arnstad uttaler:

«Da får vi heller ta en kostnad fra samfunnet på å utvikle teknologien, steg for steg, slik at den blir lønnsom uten at vi trenger mellomlandsforbindelse, slik at kraften tas tilbake til Norge.»

I Hurdalsplattformen fremgår det at regjeringen vil “legge til rette for en storstilt satsning på havvind.“
Det hadde derfor vært nyttig å få anslag for hvor store subsidier som vil være nødvendig for å gjennomføre utbygging av 3 GW bunnfast havvind uten hybridkabler, for eksempel gjennom et elsertifikatsystem med påslag på strømprisen som pålegges staten eller forbrukerne. Jeg ønsker også anslag over det samfunnsøkonomiske tapet ved ikke å tillate hybridkabler.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Regjeringen har store ambisjoner for utviklingen av vindkraft til havs. Havvind kan både gi gode bidrag til kraftproduksjonen vår i en tid med økende etterspørsel etter kraft, og være del av utviklingen av ny grønn industri. Jeg er opptatt av at vi har god framdrift i arbeidet og regjeringen prioriterte derfor økte ressurser til dette ifm. fremlegget av en tilleggsproposisjon for årets statsbudsjett.
Samtidig er det viktig at vi ikke forhaster oss på en måte som svekker mulighetene til å finne gode løsninger for forutsigbarhet, sameksistens, og en samfunnsøkonomisk lønnsom utvikling av vindkraft til havs. Situasjonen i kraftmarkedet både i Norge, og resten av Europa de siste månedene understreker viktigheten av å ikke forhaste oss i beslutninger som i stor grad påvirker kraftsystemet i Norge, norsk industri og næringsvirksomhet og husholdningens strømutgifter.
Det er viktig for regjeringen å få kartlagt virkningene på kraftsystemet og kraftpriser i Norge av ulike alternativer for tilknytning av vindkraftproduksjon til havs. Vi har ikke i dag oppdaterte beregninger av kostnads- og inntjeningsnivåer for ulike nettløsninger. Den samfunns-økonomiske effekten av et hybridprosjekt vil blant annet avhenge av differansen mellom kraftprisen i det norske markedet og kraftprisen i markedet i tilknytningslandet, og forutsetninger om utviklingen av kraftpriser og kostnader.
Hybridprosjekter vil ha virkninger på kraftpris og kraftflyt, og vil også kunne endre handelsmønsteret på eksisterende utenlandsforbindelser. Regjeringen er i gang med å utrede virkninger og juridiske sider av ulike nettløsninger for vindkraft til havs og er opptatt av å gjøre dette grundig før det tas stilling til om det for eksempel skal åpnes for hybridprosjekter.