Skriftlig spørsmål fra Hårek Elvenes (H) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:823 (2021-2022)
Innlevert: 06.01.2022
Sendt: 06.01.2022
Besvart: 12.01.2022 av forsvarsminister Odd Roger Enoksen

Hårek Elvenes (H)

Spørsmål

Hårek Elvenes (H): Ifølge NTB ser den finske anskaffelsen av F35 kampfly tilsynelatende ut til å ha en lavere enhetspris pr. fly enn den norske. Det er svært mange faktorer som påvirker enhetsprisen, og den har de siste årene også gått betydelig ned fordi det produseres langt flere fly.
Hvordan vurderer forsvarsministeren prisbildet for den norske og finske kampflyanskaffelsen, og hvordan påvirker enhetsprisen de sammenlagte kostnadene ved anskaffelsen av henholdsvis de norske og finske kampflyene?

Odd Roger Enoksen (Sp)

Svar

Odd Roger Enoksen: Anskaffelsen av F-35 gjennomføres av et amerikanskledet partnerskap som forhandler og bestiller F-35 fra leverandøren Lockheed Martin på vegne av både partnere og andre kjøpere. I F-35 partnerskapet har Norge både en styreposisjon og nøkkelpersonell som jobber integrert i den felles prosjektorganisasjonen i USA. Norges plass som partner gir oss dermed påvirkningskraft, rettigheter og muligheter innenfor industrirelaterte spørsmål, og ikke minst mulighet til å påvirke flyets standard ytelse på en måte som møter norske og arktiske behov.
Enhetsprisene for F-35 flyene har som forventet falt betydelig siden produksjonen startet, på grunn av økt årlig produksjonsvolum og læringseffekter på produksjonslinjen. De første flyene Norge mottok i 2015 hadde en enhetspris på 114 mill. USD. De flyene vi vil motta i 2022 har en enhetspris på 80,5 mill. USD. Enhetsprisen er her kontraktsprisen på selve flyet med nasjonale tilpasninger slik som merker, nasjonal programvare og for de norske flyene også integrasjon av Joint Strike Missile (JSM) og bremseskjermsystem. Endelig enhetspris for flyene som skal leveres i 2023 og 2024 forventes å ligge på samme eller marginalt lavere nivå enn dette.
Vi er ikke kjent med hvilken enhetspris Finland betaler, men den kontraktsfestede grunnprisen er i en produksjonsserie lik for både partnere og andre kjøpernasjoner. Finland er ikke partner i F-35 programmet og må derfor i tillegg til grunnprisen og nasjonale tilpasninger betale et påslag til flyprisen som skal dekke deres andel av partnerskapets utviklingskostnader samt de administrative kostnadene knyttet til kjøpet. Hvis prisen for fly i samme produksjonsserie sammenlignes, vil Finland og andre kunder utenfor partnerskapet alltid betale en høyere enhetspris enn Norge og andre partnerland.
Da Norge av operative årsaker måtte starte vår anskaffelse av kampfly tidligere enn Finland, vil sannsynligvis gjennomsnittsprisen for de norske flyene anskaffet mellom 2015 til 2024 ligge høyere enn finnenes gjennomsnittspris for deres anskaffelse som leveres mellom 2025 og 2031. Denne differansen dreier seg ikke om hvilken pris nasjonene har oppnådd gjennom forhandlinger, men er en funksjon av volum og effektivisering på produksjonslinjen.
Både det norske og det finske anskaffelsesprosjektet for nye kampfly omfatter «kampfly med nødvendig tilleggsutstyr og tjenester». Dette betyr at prosjektet omfatter fly, våpen, tilleggsutstyr til flyet, utdanning, logistikk og reservedeler nødvendig for å oppnå ønsket operativ evne.
Det norske prosjektet dekker også kostnadene for å utvikle og kvalifisere Joint Strike Missile og bremseskjerm for flyet. Det er totalanskaffelsen som for Norges del har en forventet kostnad på 90,2 mrd. kr. Vi er ikke kjent med detaljene i det finske totalprosjektet, men prosjektet inneholder sannsynligvis de samme elementene i andre omfang. I tillegg vet vi at den finske anskaffelsen ikke inneholder noen egne utviklingsarbeider.
Å dele prosjektets totalkostnad med antall fly gir derfor ingen god indikasjon på enhetsprisen, da totalkostnaden inneholder betydelige anskaffelser utover selve flyprisen som vil være unike for den enkelte kjøper. Selv om enhetsprisen på fly medvirker til forskjellig sammenlagt kostnad mellom den norske og den finske anskaffelsen, er det også slik at det enkelte lands anskaffelse er dimensjonert etter hva som er bestilt av tilleggsmateriell og tjenester for å oppnå fastsatte krav til operativ evne.