Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:832 (2021-2022)
Innlevert: 06.01.2022
Sendt: 07.01.2022
Besvart: 17.01.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Mener statsråden at Skatteetaten, Nav og politiet skal ha mulighet til automatisk å hente folks kontoutskrifter ti år tilbake, til bruk i etterforskning?

Begrunnelse

Tirsdag 4. januar 2022 kunne Dagens Næringsliv fortelle om et «nytt verktøy som kan tvinge bankene til å gi politi og Skatteetaten intime betalingsdetaljer om nordmenn – helt automatisk». Dette gjør deler av banknæringen, deriblant DNB og Finans Norge, bekymret. Også førsteamanuensis Malgrozata Cyndecka ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen mener det er en stor risiko for at disse opplysningene kommer på avveie. Cyndecka stiller spørsmål ved om hjemlene er tiltenkt en slik løsning, og om det er behov for nye, utvidede hjemler.
Høyre er kjent med at politiet allerede i dag har hjemmel til å få innsyn i transaksjonsoversikter for bankkontoer, og mener slike hjemler er nødvendig for å avdekke og etterforske flere typer kriminelle forhold. Høyre er også positive til å ta i bruk ny teknologi som kan effektivisere og modernisere offentlige etater. Samtidig bør hensynet til personvern og rettsikkerhet stå sterkt. En automatisk løsning – slik det skisseres her – innebærer en risiko for misbruk, ved at adgangen kan benyttes utover det som nødvendig for å oppnå målet med uthentingen av opplysningene.
Manuelt arbeid er en begrensning som gir høyere terskel for å hente ut sensitive opplysninger. Det er også grunn til å stille spørsmål ved om det ble tatt høyde for at slike opplysninger kunne hentes ut automatisk, da de aktuelle hjemlene ble etablert.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Jeg mener det er viktig å benytte ny teknologi til å forebygge og bekjempe kriminalitet. Som det fremgår av Hurdalsplattformen, ønsker regjeringen å gjennomføre et taktskifte i digitaliseringen av offentlig sektor. Det å etablere nye digitale samhandlingsløsninger mellom offentlig og privat sektor er en del av digitaliseringsarbeidet. Heldigitale samhandlingsløsninger kan bidra til at offentlig sektor effektiviseres slik at ressurser kan frigjøres til å styrke velferdstilbudet, og kan redusere næringslivets administrative byrder knyttet til gjennomføring av offentlig regelverk.
Samtidig må de positive effektene som slike digitale samhandlingsløsninger kan ha, vurderes opp mot hensynet til personvernet. Løsningene må være innenfor de rettslige rammene som følger av Grunnloven, Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen og personopplysningsloven. Disse kan stille nærmere krav til det rettslige grunnlaget for behandling av personopplysninger og innebærer også enkelte begrensninger for utveksling av personopplysninger mellom offentlig og privat sektor.
DSOP – Kontrollinformasjon, som er en del av samarbeidet Digital Samhandling Offentlig Privat (DSOP), er et samarbeidsprosjekt mellom finansnæringen og offentlige etater, herunder politiet. Den 14. oktober 2021 mottok Justis- og beredskapsdepartementet en henvendelse fra Finans Norge, hvor det bes om at departementet avklarer det rettslige grunnlaget for DSOP – Kontrollinformasjon. I brevet vises det til at det er utviklet en løsning som vil innebære en sanntidsbasert maskinell og automatisert tjeneste for utlevering av nærmere fastsatte kategorier av informasjon til henholdsvis skatteetaten, NAV, politiet og økokrim. Departementet er i gang med en vurdering av det rettslige grunnlaget for ordningen. Resultatet av dette arbeidet vil gi et grunnlag for å vurdere ordningen, herunder om det er behov for å justere ordningen og om det er behov for lov- eller forskriftsendringer.