Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Det er lite hensiktsmessig at en har et regelverk som er så rigid at riktige investeringer blir fordyrende, eller at konsekvensen blir at en velger noe som er vesentlig dårligere for å holde kostnadene nede.
Vil statsråden ta initiativ til å endre regelverket?
Begrunnelse
I oktober bøttet det ned i Tokagjelet i Kvam. Tre personer var savnet etter at de falt utfor en foss i en robåt.
Gjennom natten og dagene som fulgte, var mannskapet fra den urbane søk- og redningsgruppa (Usar) til Bergen brannvesen festet i tau i de stupbratte veggene i gjelet.
Frykten for flere oppdrag som i Tokagjelet, gjorde at Bergen brannvesen i høst kjøpte sin andre Usar-bil, en spesialbygget Mercedes-Benz Sprinter.
Men enn så lenge står den røde redningsbilen parkert på grunn av et vedtak fra Skatteetaten.
Utrykningsbilen skal frakte spesialtrent mannskap og utstyret som trengs i redningsoppdrag.
Usar-grupper fra hele landet var sentrale i søket etter savnede etter det massive kvikkleireskredet i Gjerdrum for snart ett år siden.
Alle kjøretøy som registreres for første gang må betale engangsavgift, og for flere kjøretøy brukt av brannvesenet finnes det en fritaksordning.
Men Skatteetaten mener at den nye Usar-bilen ikke oppfyller kravene for avgiftsfritaket “spesialutrustet motorvogn til bruk for brannvesenet“.
Dette gjør at den nye Usar-bilen koster til sammen 700 000 kroner mer enn ventet.
Bilen har spesialinnredning til redningsutstyr, trygg oppbevaring av spett, søkskamera og egen kartløsningsterminal slik at mannskapet kan få oversikt over terrenget de skal søke i.
Spesialutstyret skal være fastmontert og ment å være til brannslokkings- og redningsformål, ifølge en prinsipputtalelse fra Skattedirektorat. Et eksempel er klassiske brannbiler, som er installert med røykdykkerstoler og brannslokkingsutstyr.
Men dette er utstyr som til vanlig ikke trengs i redningsoppdragene som i Gjerdrum og i Tokagjelet.
Den nye Usar-bilen har komfortable seter fordi mannskapet ofte må på lengre kjøreturer en fra Bergen.
Brannvesenet kunne ha omgått regelverket ved å for eksempel installere to røykdykkerstoler i bilen. Røykdykkerutstyret er i dag pakket i kasser og brukes ved behov, som for eksempel ved tankredning.
Men dette er ikke nødvendig på oppdragene til Usar-gruppene, og de er heller ikke behagelige.