Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:872 (2021-2022) Innlevert: 11.01.2022 Sendt: 12.01.2022 Besvart: 19.01.2022 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum
Roy Steffensen (FrP): 22. desember kunne vi i NRK lese om rødgrønt kystopprør fra Ap-/Sp-ordførere, som protesterte mot skatteendringer Ap/Sp/SV vedtok som fra 1. januar spesielt rammet små- og mellomstore familieeide oppdrettsselskaper, med skjerpet formuesskatt, økt utbytteskatt og skatt på oppdrettstillatelser gitt før 1998. Til Os og Fusaposten 11. januar sier stortingsrepresentant Pollestad at man jobber med å se på utforming for å ikke straffe mindre aktører. Gjelder ikke de vedtatte endringene, og når vil i så fall regjeringen legge frem nytt forslag?
Trygve Slagsvold Vedum: Solberg-regjeringen foreslo å oppheve en praksis som har etablert seg der fiskeri- og oppdrettstillatelser ervervet før 1998 ikke er gjenstand for formuesskatt. Regjeringen videreførte dette forslaget i sitt budsjett, og forslaget er nå vedtatt av Stortinget.Forslaget innebærer en opprydding i formuesbeskatningen av oppdrettstillatelser. Det ville ikke være rimelig å opprettholde en praksis der tidspunktet for erverv av en tillatelse var avgjørende for hvorvidt det ble ilagt formuesskatt eller ikke. Forslaget gir økt likebehandling. Det er rimelig at eiere av henholdsvis eldre og nyere oppdrettstillatelser behandles likt.Det er for øvrig i budsjettdokumentene også presisert at oppdrettstillatelser skal verdsettes til omsetningsverdi, og det er gitt noen nærmere retningslinjer for denne verdifastsettingen. Dette er gjeldende rett allerede i dag. Det er varslet at Skatteetaten vil utarbeide utfyllende veiledningsmateriale om skjønnsutøvelsen i verdifastsettingen i samråd med departementet. Som skissert i proposisjonen vil auksjonspriser i utgangspunktet danne grunnlaget for denne vurderingen, men her er det viktig for meg å understreke at dette bare er et utgangspunkt. Det kan være forhold som gjør at auksjonsprisene avviker fra omsetningsverdien, og gode vurderinger rundt dette vil stå sentralt i utarbeidelsen av nevnte retningslinjer.