Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:873 (2021-2022)
Innlevert: 11.01.2022
Sendt: 12.01.2022
Besvart: 18.01.2022 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Vil det være aktuelt å utvide rapporteringsplikten til Helsedirektoratet, slik at kommunene må rapportere alle opphold for brukere/pasienter mellom 18-49 år i sykehjem som overstiger 3 måneder, alternativt, at departementet innlemmer i et pakkeforløp en frist for kommunen til å avklare bolig/bosetting for de nevnte brukere/pasienter til for eksempel 3 måneder?

Begrunnelse

Stortinget vedtok den 16. februar 2021 en anmodning der man blant annet ber regjeringen fremme forslag om endringer i helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 første ledd bokstav a, slik at den enkelte pasient eller bruker gis et helhetlig og koordinert helse- og omsorgstjenestetilbud, barn ikke bosettes i sykehjem i strid med familiens ønske og barnets beste, samt pasienter mellom 18-49 år ikke bosettes i sykehjem i strid med eget eller vergens ønske. Departementet er etter statsrådens opplysninger til Stortinget i gang med å utarbeide et høringsnotat som vil bli sendt ut på alminnelig høring om kort tid. Helsedirektoratet skal hvert år innen 15. juni rapportere på blant annet hvor mange i aldersgruppen 18–49 år som har langtidsopphold i institusjon (sykehjem), og hvor mange av disse som ønsker et annet botilbud. Oversikten skaffes ved at Statsforvalter får rapportering fra kommunene i sitt fylke. Siste oversikt fra Helsedirektoratet viste at det fortsatt er flere titalls mennesker i Norge som ufrivillig er bosatt på et sykehjem.
Nylig hadde NRK en sak fra Sortland i Nordland om en ung mann som mot familiens vilje er i sin 9 måned på et sykehjem. Denne saken er det grunn til å tro er en av flere saker som havner utenfor Helsedirektoratas oversikt – fordi mannen er ikke «bosatt» på sykehjemmet. Han er i realiteten på en «langt korttidsopphold». Familien er på mange måter satt «sjakk matt» når kommunen påberoper seg å ikke kunne avklare hans bosituasjon før mannen er blitt uredet i spesialisthelsetjenesten. I Nord-Norge er dette kun ett sted, - det er i Tromsø som er ca. 40 mil unna mannens oppholdssted. Ventetid for utredning er erfaringsmessig flere måneder, og kommunen skal deretter saksbehandle dette før endelig avgjørelse treffes. Det er med andre ord veldig usikkert hvor lang tid mannens «korttidsopphold» vil bli.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Unge personer bør få leve et mest mulig selvstendig liv selv om de er sterkt hjelpetrengende. Kommunene må derfor så langt det er mulig ivareta beboerens og familiens ønsker og behov, samtidig som de ivaretar sitt ansvar for at tjenestene som ytes er forsvarlige.
Statsforvalter redegjør årlig til Helsedirektoratet om antall personer under 50 år som bor på sykehjem og om disse ønsker et annet botilbud. På den måten har vi oversikt over antallet personer og hvor mange som ønsker et annet botilbud. Statsforvalterne rapporterer per 31. desember 2020 at 76 personer mellom 18 og 49 år er innskrevet for langtidsopphold i syke- og aldershjem. 15 av disse 76 personene ønsker et annet botilbud. Av disse har fem personer en konkret flytteplan. Helsedirektoratet rapporterer videre at det per 31. desember 2020 er fire barn under 18 år som har permanent opphold i en kommunal helse- og omsorgsinstitusjon som nevnt over. Ifølge rapporteringen fra statsforvalterne har ingen av disse flytteønske som ikke er eller blir fulgt opp av kommunen. Statsforvalter skal etter behov veilede kommunene for å finne gode løsninger.
Stortinget vedtok 16. februar 2021 en anmodning hvor Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endringer i helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 første ledd bokstav a, slik at den enkelte pasient eller bruker gis et helhetlig og koordinert helse- og omsorgstjenestetilbud, barn ikke bosettes i sykehjem i strid med familiens ønske og barnets beste, samt at pasienter mellom 18-49 år ikke bosettes i sykehjem i strid med eget eller vergens ønske (vedtak 702).
Oppfølgingen av anmodningsvedtaket krever en lovendring. Departementet er i gang med å utarbeide et høringsnotat som vil bli sendt ut på alminnelig høring.
Slik jeg vurderer situasjonen, vil innføring av et nytt pakkeforløp eller å innføre en rapporteringsplikt ikke avhjelpe hverken personen som trenger et tilrettelagt botilbud eller kommunen. Jeg er også skeptisk til å påføre kommunene ytterligere belastninger når det gjelder rapportering. Jeg har inntrykk av at kommunene strekker seg langt for at unge ikke skal bli boende på sykehjem. Statsforvalter har også god oversikt over situasjonen i den enkelte kommune.