Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:884 (2021-2022)
Innlevert: 12.01.2022
Sendt: 12.01.2022
Besvart: 17.01.2022 av kommunal- og distriktsminister Bjørn Arild Gram

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Er det problematisk for regjeringen at deres egen statsforvalter tar omkamper på vedtatte veiprosjekt?

Begrunnelse

I utbyggingen av E39/Hordfast har den nye regjeringen også avklart at man vil bygge prosjektet. Hordfast er planlagt å være fire felts vei, mens statsforvalteren kun vil ha to felt. Dette spilte statsforvalteren inn senest i høringen om planprogrammet. Dette føyer seg inn i et mønster der Statsforvalteren i Vestland stadig tar til orde for å redusere veistandarden og ta omkamper på avgjorte saker.

Bjørn Arild Gram (Sp)

Svar

Bjørn Arild Gram: Kommunal- og moderniseringsdepartementet vedtok i september 2019 statlig kommunedelplan for E39 Stord-Os. Senere ble det besluttet at også etterfølgende arbeid med reguleringsplan skal gjennomføres som statlig plan. Den statlige kommunedelplanen ble vedtatt med sikte på at det kan etableres 4-felts motorvei med 110 km/t skiltet hastighet på hele strekningen, i tråd med vegnormalene til Statens vegvesen og basert på forventet årsdøgntrafikk (ÅDT). Dette er også lagt til grunn for arbeidet med pågående reguleringsplanarbeid.
I kommunedelplanen er det lagt grunn at veien skal bygges med 23 meters brede, mens det i vegvesenets siste reviderte håndbok som kom i 2021, åpnes for å ha bredde ned til 20 m for årsdøgntrafikk i det aktuelle spennet. Statens vegvesen har sagt de vil se på kostnader og bredde for bygging av vegen ut fra gjeldende normal ved neste anslag i 2022. I svar på skriftlig spørsmål nr. 312 fra stortingsrepresentant Sofie Marhaug til samferdselsministeren opplyses det at bredde på 20 meter er det mest sannsynlige valget, siden veien ligger i det nedre trafikkintervallet for motorveger som skal ha fire felt og 110 km/t.
Jeg vil legge de ovennevnte føringene for planlegging av ny E39 på strekningen Stord-Os, til grunn for departementets behandling av den statlige reguleringsplanen. I første omgang skal departementet fastsette planprogrammet for det videre arbeidet, etter at Statens vegvesen har oppsummert høringsuttalelser og gitt sin vurdering av innspillene. Vegvesenets endelige forslag til planprogram forventes oversendt departementet før sommeren. Før det ønsker jeg ikke å kommentere enkeltinnspill, hverken fra statsforvalteren eller andre høringsinstanser.