Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:886 (2021-2022)
Innlevert: 12.01.2022
Sendt: 12.01.2022
Besvart: 19.01.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hva vil dagens regjering gjøre for å sikre de mest rasutsatte veiene i Norge?

Begrunnelse

Forrige uke kunne NRK Møre og Romsdal fortelle om vegen til Otterdalsstranda i Volda som igjen var blitt rasutsatt og stengt.
Dette er en av andets farlegeste veiar, men likevel er det ikke satt av ei krone til rassikring
Statens vegvesen sier veien er den nest mest rasutsatte i hele landet. På tross av dette har ikke Møre og Romsdal fylkeskommune satt av penger til rassikring av denne veien.
Fra før vet vi at penger til rasutsatte veier ikke er blitt prioritert i stor nok grad. Som lederen i nasjonal rassikringsgruppe er inne på i saken er det et enormt behov for penger til å sikre mot ras på både riks- og fylkesvegar.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Skredpunktet Otterdalsstranda, som representanten Fagerås viser til i bakgrunnen for spørsmålet, ligger på fylkesvei 5829 i Volda kommune.
Tilskudd til skredsikring av fylkesvei ble innlemmet i rammetilskuddet til fylkeskommunene fra og med 2020. Statens vegvesen utarbeidet på vegne av fylkeskommunene et tilskuddsprogram for skredsikring på fylkesveinettet for perioden 2018–2023 basert på de økonomiske rammene i Nasjonal transportplan 2018–2029. Midlene til skredsikring i 2020 ble fordelt mellom fylkeskommunene med utgangspunkt i den årlige gjennomsnittlige rammen i tilskuddsprogrammet. Jeg vil også vise til grønt hefte for 2022, der det er lagt om lag 840 mill. kr til særskilt fordeling til ras- og skredsikring på fylkesvei.
I Hurdalsplattformen har vi et eget punkt om en gjennomføringsplan på ras- og skredsikring. Samferdselsdepartementet har gitt et oppdrag til Statens vegvesen i tildelingsbrevet for 2022 om å gå i dialog med KS og fylkeskommunene om dette.