Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Mener statsråden at det er riktig å begrense et eventuelt forbud mot mikromålretting av markedsføring til det som rettes mot mindreårige, all den tid utfordringene vi står overfor er treffer langt utover denne aldersgruppen?
Begrunnelse
I følge Hurdalsplattformen vil Regjeringen ‘beskytte innbyggerne mot digital overvåkning og påvirkning og stille strengere krav til private selskapers deling av data.’.
I sitt Nobelforedrag i desember 2021, viste prisvinner Maria Ressa hvordan ytringsfrihet og demokrati er sårbart i møte med selskaper som har en forretningsmodell som bygger på målretting og manipulasjon slik som Facebook, og at dette også har bidratt til desinformasjon og spredning av hat: ‘Svært lønnsomme mikromålrettede aksjoner gjennomføres med henblikk på en strukturell undergraving av den menneskelige vilje. […] Disse ødeleggende selskapene har ledet penger vekk fra nyhetsselskaper og utgjør nå en grunnleggende trussel både for markedet og valg som skal avholdes’.
I januar 2022 er det berammet avstemning om Digital Services Act i EU-parlamentet. Et av forslagene i saken er å innføre et forbud mot overvåkningsbasert markedsføring/ mikromålretting. Forslaget har fått støtte fra en rekke organisasjoner i sivil sektor i Norge og etater som blant annet Datatilsynet og Teknologirådet støtter også forslaget. Innstillingen som foreligger fra IMCO-komiteen (Committee on the Internal Market and Consumer Protection) er imidlertid et kompromiss som blant annet innebærer at et forbud begrenses til å gjelde målretting rettet mot mindreårige. Flere har utrykt bekymring for at kompromisset ikke tar høyde for at alle enkeltindivider (ikke bare barn og unge) er sårbare i møte med overvåkningsbasert markedsføring, samt at grunnpilarer for samfunnet vårt, er truet.