Erlend Svardal Bøe (H): Vil regjeringen opprette et innovasjons- og testsenter for å fremme utviklingen av grønn og bærekraftig luftfart, og når vil det i så tilfelle bli tatt en beslutning om dette, og hva er begrunnelsen for at regjeringen i sin tilleggsproposisjon til statsbudsjettet for 2022 kuttet midlene Solberg-regjeringen hadde lagt inn til opprettelse av forskningssentre for bærekraftig transport?
Begrunnelse
I den forpliktende klimaplanen for 2021 til 2030 som ble lagt frem av Solberg-regjeringen i fjor står det at det skal legges til rette for innfasing av lav- og nullutslippsfly ved norske lufthavner, og at Norge skal bli en arena for testing og utvikling av slike fly.
Luftfartstilsynet, Avinor, Norsk Industri og SINTEF har gått sammen om å opprette et innovasjons- og testsenter som skal fremme utviklingen av bærekraftig og grønn luftfart, slik at utslippene fra norsk luftfart går ned. Men senteret kan også utvikle ny teknologi og innovasjon innen luftfart som vil skape flere arbeidsplasser og bidra til det grønne skiftet i Norge og i resten av verden.
I statsbudsjettet for 2022 la Solberg-regjeringen inn 25 millioner kroner til opprettelse av forskningssentre for bærekraftig transport. Dette ville satt fart på satsningen på grønn luftfart i Norge, men i tilleggsproposisjonen til statsbudsjettet kuttet regjeringen disse midlene.