Marie Sneve Martinussen (R): Hvorfor ønsker ikke statsråden å integrere Flytoget med annen persontrafikk på jernbanen på samme strekning for å styrke kapasiteten for pendlere, slik Jernbanedirektoratet tidligere har anbefalt?
Begrunnelse
Til bransjemediet Flysmart24.no uttalte statsråden forrige måned at det ikke var aktuelt for regjeringen å se på muligheten for en integrering av tilbudene til Flytoget og Vy nå. Statsråden ønsket at de skulle kjøre i konkurranse med hverandre også i fremtiden.
Til Flysmart24.no sier statsråden blant annet: «Først og fremst ser jeg det likevel slik at de to tilbudene supplerer hverandre og betjener ulike grupper reisende og ulike geografiske områder».
I 2019 anbefalte Jernbanedirektoratet at Flytogets tilbud ble integrert med den øvrige togtrafikken i Oslo-området.
I 2020 bestilte regjeringspartiene Ap og Sp, sammen med SV, en alternativ jernbanerapport for å få en «second opinion» til eksisterende planer for jernbanen. Også denne rapporten anbefalte å integrere Flytogets tilbud i det øvrige tilbudet. Alle tre partier uttalte seg positive til rapporten.
Det er spesielt strekningen Drammen-Oslo S som er relevant her. Flytoget fyller i dag opp Oslotunnelen med tre avganger i timen i hver retning, med tog ikke alle reisende har lov til å bruke. Dermed er ikke Flytogets tilbud bare et supplement, slik statsråden hevder, men noe som går på bekostning av tilbudet til pendlere og andre reisende.
Normalsituasjonen når hjemmekontor ikke påbudt eller tilrådet av myndighetene, er at pendlere ofte må stå over halvfulle flytog og i stedet bruke helt fulle lokaltog.
I Nasjonal transportplan er et nytt løp i Oslotunnelen blitt skjøvet langt inn i fremtiden. Den vil også ta mange år å bygge. Da er det nødvendig å se på andre måter å styrke togtilbudet i Oslo-området. Å integrere Flytoget med øvrig togtilbud er tilsynelatende en av de enkleste og rimeligste måtene å gjøre dette på.