Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:929 (2021-2022)
Innlevert: 16.01.2022
Sendt: 17.01.2022
Besvart: 24.01.2022 av olje- og energiminister Marte Mjøs Persen

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Når kan vi forvente at statsråden tar avgjørelsen for hvilke eksportløsning for naturgass som blir valgt i Barentshavet?

Begrunnelse

Energikrisen i Europa har vist at det enda er langt frem for stabile alternativer til naturgass som energikilde. Et Europa som ser grønnere på bruk av naturgass og som gjennom de siste månedene er blitt enda mer positiv til å hente gassen fra sitt eget nærområde er positive signaler for Norge og norsk petroleumsnæring.
Ny teknologi med økt etterspørsel etter hydrogen og karbonfangst og lagring, kan sikre etterspørsel etter naturgass i mange tiår fremover. Det største potensialet for nye funn av naturgass på norsk sokkel er i Barentshavet. I dag er det mange mindre funn som ikke er drivverdige på grunn av manglende infrastruktur. Det har i lang tid foregått utredninger på alternative transporter for gassfunn i Barentshavet. En avgjørelse på hvordan en ønsker å tilrettelegge for eksport av gassen ut av området kan øke interessen for både økt leting og igangsetting av nye prosjekter i Barentshavet.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Gasseksport fra Barentshavet skjer i dag via Hammerfest LNG. Det tilhørende Snøhvit-feltet har bruk for all kapasitet på dette anlegget i lang tid fremover. Uten økt eksportkapasitet har derfor gassressurser i Barentshavet utenom Snøhvit-feltet i dag lav verdi. Det betyr også at det er liten interesse i næringen til å lete etter gassressurser i dette havområdet. Investeringene i økt gasseksportkapasitet kan være betydelige, det kreves derfor et visst gassvolum for at investeringer i økt eksportkapasitet skal bli lønnsomme.
Gassco har en rolle som arkitekt for gasstransportsystemet, herunder å vurdere den samfunnsøkonomiske lønnsomheten ved alternative eksportløsninger fra Barentshavet.
Selskapet har i lang tid arbeidet med dette spørsmålet og presenterte i januar 2020 en rapport om grunnlaget for økt gasstransport fra Barentshavet. I rapporten ble både økt gasseksportkapasitet gjennom utvidet LNG-kapasitet eller en ny gassrørledning til Norskehavet vurdert. Gassco oppsummerte i rapporten blant annet med at det kan være samfunnsøkonomisk lønnsomt å øke gasstransportkapasiteten fra havområdet, og at ulike alternativer kan være aktuelle. På bakgrunn av dette har mulige eksportløsninger vært studert videre i regi av Gassco.
I studieprosessen har det blitt lansert en ny, mulig måte å øke gasseksportkapasiteten ut fra Barentshavet på, i form av ammoniakk transportert på skip. Ved et slik alternativ produseres ammoniakk fra naturgass (såkalt "blå ammoniakk"). Som del av produksjonsprosessen blir CO2 fanget og deretter lagret offshore. En slik løsning utredes nå av industrielle aktører i prosjektet Barents Blue. Disse utredningene deles med Gassco slik at dette alternativet kan bli vurdert og sammenlignet med LNG og rør.
Det foreligger ikke i dag et faktagrunnlag som gjør det mulig for meg å ta stilling til spørsmålet om en ev. ny gasseksportløsning fra Barentshavet. Det er heller ikke klart om det finnes aktører i næringen som finner det lønnsomt å investere i økt gasseksportkapasitet. Det som er viktig nå, er at de utredningene som pågår videreføres slik at et godt beslutningsgrunnlag blir etablert.