Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:989 (2021-2022)
Innlevert: 20.01.2022
Sendt: 24.01.2022
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 31.01.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Hvem er de som fremover skal avgjøre forespørsler om endrede frekvenser på fergesamband som staten nå vil overta finansieringen av?

Begrunnelse

Regjeringen vil innføre gratis ferje på trafikksvake samband i 2022 og har satt av 30 millioner til ordningen. I Hurdalsplattformen skrives det at ordningen skal gjelde øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet og alle fergesamband under 100 000 passasjerer.
Som statsråden sikkert er godt kjent med har det nærmest vært en årlig kamp om frekvensen på disse båtene, hvor mindre samfunn ønsker et så godt og tilpasset tilbud som mulig. Svært ofte er det snakk om ekstra avganger i helger og på kveldstid.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Prop. 1 S Tillegg 1 (2021–2022) heter det blant annet:

For å legge til rette for innfasing av gratis ferje på trafikksvake samband i 2022, økes forslaget til bevilgning på posten med 30 mill. kroner. Den konkrete innretningen av tilskudd til trafikksvake samband må vurderes nærmere før tiltaket kan settes i gang. Regjeringen legger derfor opp til å komme tilbake til Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2022 med forslag til innretting på bruken av midlene. Tiltakene innføres først i andre halvår 2022.
Som opplyst vil regjeringen komme tilbake til Stortinget til våren med et opplegg for hvordan bruken av 30 mill. kr til gratis ferje i trafikksvake samband skal innrettes. Ferjesamband som er fylkeskommunale vil også være det i framtida, uavhengig av om de vil bli omfattet av ordning med gratis ferje eller ikke. Fylkeskommunene vil også i framtida ha ansvar for å fastsette rutetilbud og takster på fylkeskommunale ferjeruter.