Skriftlig spørsmål fra Margret Hagerup (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:973 (2021-2022)
Innlevert: 20.01.2022
Sendt: 21.01.2022
Besvart: 27.01.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe

Margret Hagerup (H)

Spørsmål

Margret Hagerup (H): Vil statsråden gå i dialog med OsloMet - storbyuniversitetet for å undersøke mulighetene for å utvide eller etablere tilbud på kort sikt for å løse tilgangen på tungbillærere, og hva vil statsråden gjøre for at det å ta en videreutdanning til å bli tungbillærer blir attraktivt og tilgjengelig for flere, slik at både den eksisterende kapasiteten kan fylles, og bygges på når tungbillærer blir en egen grunnutdanning?

Begrunnelse

I tillegg til Nord universitet har OsloMet trafikklærerutdanning, og de har ytret et ønske om å bidra til å finne en løsning på behovet for å utdanne flere lærere til tungbilsjåfører, både på kort og på lang sikt. For å gjøre dette studiet tilgjengelig for flere, rekruttere bredere og spille på de gode kreftene som finnes i sektoren, kan et forsterket tilbud ved OsloMet bidra til å supplere Nord universitet på en god måte.
En av utfordringene knyttet til utdanningen av nok trafikklærere for tyngre kjøretøy har vært å få rekruttert nok studenter. Nord universitet har de siste årene bare fått fylt opp under halvparten av de planlagte plassene på videreutdanningen til trafikklærere for tungbilsjåfører. Det er veldig bra at regjeringen bidrar til kapasitetsøkning på trafikklærerutdanningens grunnutdanning, men det løser ikke umiddelbart behovet for tungbillærere.
Det legges til grunn at statsråden ser nødvendigheten av at det å ta en videreutdanning for å bli tungbillærer må bli et attraktivt studie som blir tilgjengelig for flere, slik at både den eksisterende kapasiteten kan fylles og bygges på, parallelt med at en vurderer at tungbillærer blir en egen grunnutdanning.

Ola Borten Moe (Sp)

Svar

Ola Borten Moe: Regjeringen er svært opptatt av å sikre kompetansebehovene til transportbransjen. Uten lastebilen stopper Norge – bokstavelig talt. Det krever at det er nok sjåførlærere for tungbil både i offentlige og private utdanningsinstitusjoner i årene framover.
Jeg takker for at representanten har lagt merke til at regjeringen som et strakstiltak vil finansiere 25 ekstra plasser til trafikklærerutdanningens grunnutdanning på Nord universitet allerede fra kommende opptak for 2022. Samtidig endrer Nord universitet i år kravene til opptak på bakgrunn av realkompetanse til dette studieprogrammet i favør av personer med bakgrunn fra yrket.
Dette er et første steg i arbeidet med å sikre nok tungbillærere i Norge. I dette arbeidet har Kunnskapsdepartementet i det siste vært i løpende kontakt med OsloMet – storbyuniversitetet og Nord universitet. Begge universitetene har selv signalisert at de vil vurdere mulighetene for å opprette en egen grunnutdanning for tungbillærer.
En slik utdanning vil kreve forskriftsendringer i regi av Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen. Kunnskapsdepartementet vil fortsette dialogen med OsloMet og Nord universitet om problemstillinger knyttet til opptakskrav og rekruttering. Departementet vil samtidig gå i dialog med Samferdselsdepartementet for å diskutere eventuelle forskriftsendringer.