Hege Bae Nyholt (R): Mener statsråden dagens situasjon av tilgang på fysiske læremidler er holdbar, og hvordan vil statsråden sikre at skolene har god nok tilgang på både fysiske og digitale læremidler?
Begrunnelse
I en undersøkelse som Utdanningsforbundet gjennomførte i alle landets fylker i november 2021, viser tilbakemeldingene at svært mange kommuner og skoler ikke kjøper inn lærebøker. Mange kommuner og skoler satser først og fremst på nettbrett og digitale læremidler. Elever, foreldre og lærere melder at de ønsker seg trykte, fysiske læremidler, i tillegg til digitale læremidler.
Undersøkelsen viser at 76 pst. av tillitsvalgte lærere i oppgir at deres skole i liten grad hadde økonomiske midler til å fornye læremidlene etter innføringen av Fagfornyelsen i august 2020. Kun 8 pst. av lærere i grunnskolen svarer at skolene har fornyet læremidlene til fagfornyelsen i stor eller svært stor grad. Kun 6 pst. i grunnskolen svarer at de primært planlegger innkjøp av papirbøker i fremtiden, 40 pst. sier de primært vil kjøpe digitale læremidler. I videregående kjøpes det inn noe mer, men også her kjøpes det, og planlegges å kjøpe inn, langt færre lærebøker enn ved tidligere reformer.