Silje Hjemdal (FrP): Hva konkret foretar forbrukerministeren seg for å styrke forbrukernes rettigheter på strømmarkedet og kan hun redegjøre for hva status er på oppfølging av FrPs representantforslag?
Begrunnelse
I fjor fremmet undertegnede et representantforslag om forenkling av strømmarkedet til det beste for forbrukerne, Dokument 8:126 S (2020-2021).
I Innst. 394 S (2020-2021) fikk FrP gjennomslag for flere forslag, som også ble vedtatt i Stortinget:
«Vedtak 918
Stortinget ber regjeringen innføre en ny obligatorisk prisinformasjon/enhetspris på strøm, slik at forbruker enkelt kan sammenligne priser på tvers av alle avtaletyper, og dermed sikre at forbrukerne kan ta informerte valg.
Vedtak 919
Stortinget ber regjeringen innføre krav om at strømselskapene ved endring av avtale skal opplyse strømkundene i god tid og gjennom tydelig merket informasjon.
Vedtak 920
Stortinget ber regjeringen innføre obligatorisk informasjon om hvor lenge prisen på en strømavtale minimum varer. Denne prisinformasjonen skal opplyses om på strømregningen og ved alt salg og all markedsføring av strøm.»
Nå er det snart et år siden forslaget ble fremmet og undertegnede får fremdeles mange henvendelser fra forbrukere som ikke føler at deres vern er tilstrekkelig ivaretatt ovenfor kraftselskapene, kanskje spesielt nå som man mottar ekstreme strømregninger i posten eller på e-faktura.
Det virker som at arbeidet med å ivareta forbrukerne går trått selv i en tid med skyhøye strømpriser, det er frustrerende for mange.