Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1014 (2021-2022)
Innlevert: 24.01.2022
Sendt: 24.01.2022
Besvart: 31.01.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Kan statsråden garantere at det vil være tilgjengelige togsett til å utnytte kapasiteten på indre InterCity fra 2025 med fire tog i timen mellom Tønsberg og Oslo?

Begrunnelse

I 2025 skal det være mulig å kjøre fire tog i timen på dobbeltspor mellom Tønsberg og Oslo. Dette som følge av utbyggingen av indre InterCity. Det var derfor med stor overraskelse at jeg kunne lese i Tønsbergs Blad 24. januar at Norske Tog sier det ikke vil finnes togsett nok til å gå med den planlagte frekvensen på denne strekningen.
Det henger ikke sammen at vi skal bruke store ressurser på å bygge ut kapasiteten på jernbanenettet og så sitte i en situasjon hvor det ikke finnes tog til å utnytte den. Norske Tog er den enheten som kjøper inn alle togsett i Norge, med unntak av Flytoget. Det er derfor å forvente at planleggingen av innkjøp koordineres med og sees i sammenheng med jernbaneutbygginger.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er ingenting som tyder på at det ikke vil være nok tog til å kjøre de planlagte rutene.
Det pågår en formidabel satsing på jernbanen. I Nasjonal transportplan 2022–2033 utgjør den totale rammen for jernbaneinvesteringer i overkant av 200 mrd. kr, og om lag 50 av disse er satt av i den første seksårsperioden til å fullføre eller starte opp utbyggingsprosjekter på de fire Intercity-strekningene i Østlandsområdet.
Bygging av nye dobbeltsporparseller på strekningene Drammen–Kobbervikdalen og Nykirke–Barkåker har startet opp, og skal etter planen være sluttført sommeren 2025. Etter ferdigstillelse vil det være dobbeltspor på hele strekningen Oslo–Tønsberg, og økt infrastrukturkapasitet gir muligheter til å bedre togtilbudet på strekningen. I tillegg forventes det at reisetiden mellom Drammen og Tønsberg blir redusert med 10–15 minutter. 
Jernbanedirektoratet har utredet alternative rutemodeller, og har lagt til grunn etablering av tilnærmet 15-minutters frekvens for togtilbudet mellom Oslo og Tønsberg fra ruteterminskiftet i desember 2025. Dette realiseres gjennom at eksisterende regiontog Dal–Drammen og regionekspresstog Lillehammer–Drammen forlenges til/fra Tønsberg, i tillegg til dagens rutetilbud. Dette gir totalt fire avganger pr. time i grunnrute.
Som en del av arbeidet med nye trafikkavtaler på Østlandet gjennomføres det nå oppdaterte vurderinger av kjøretøysbehov for de ulike linjene. Dette inkluderer estimater for transportbehov pr. avgang i den nye normalen etter at pandemien er over. Det er inngått kontrakt om å anskaffe 30 lokaltog type 77 som skal erstatte eldre materiell på Østfoldbanen. Kontrakten inkluderer en opsjon på å kjøpe ytterligere 170 tog. Opsjonen vil bli utløst trinnvis. Regjeringen vil vurdere behovet for å utløse første del av denne opsjonen tidsnok til at nye tog kan leveres så snart den første bestillingen på 30 tog er ferdigstilt. Forventet levering av ytterligere tog er tidlig i 2026. I opsjon 1 er det tatt høyde for kjøretøy som kan benyttes på strekningen Dal–Drammen–Tønsberg (regiontog). Det foreligger også en reserveløsning for en overgangsperiode hvor det vurderes å gå i dialog med Flytoget for sammen å se på muligheter.
De store tilbudsforbedringene i Østlandsområdet de kommende årene vil legge press på disponeringen av togene vi har tilgjengelig. Det er handlingsrom til å sikre den planlagte tilbudsforbedringen på Vestfoldbanen basert på en optimal bruk av eksisterende ressurser, samt tilførsel av flere kjøretøy Type 77 gjennom opsjoner og bruk av nevnte reserveløsning.