Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1034 (2021-2022)
Innlevert: 26.01.2022
Sendt: 26.01.2022
Besvart: 01.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): I Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2022-2033 stod det et bredt flertall bak statlig finansiering av rv. 282 Holmenbrua.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre fremdrift i prosjektet og når kan det forventes oppstart?

Begrunnelse

I Stortingets behandling av Nasjonal transportplan stod det et bredt tverrpolitisk flertall bak at staten skulle ta ansvar for fullfinansiering av rv. 282 Holmenbrua for å sikre god fremdrift. Daværende regjeringspartier, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti la inn 500 mill. kroner ekstra i første periode. Det samme gjorde Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet. Et bredt flertall omtalte altså prosjektet i sine merknader og var enige om å legge inn ekstra midler slik at prosjektet skulle sikres statlig finansiering og ferdigstilling i første seksårsperiode, jf. Innst. 653 (2020-2021).
Holmenbrua er forbindelsen til stamnetthavna Drammen havn. Det er derfor naturlig at staten tar ansvar for finansiering av ny bru. Holmenbrua lever på dispensasjon og lånt tid. Betongen forvitrer, og brua oppfyller ikke kravene til tungtrafikken som hver dag kjører til og fra Holmen og Norges største bilhavn, jf. Statens vegvesens rapporter. Ny bru vil legge til rette for bedre framkommelighet og god trafikksikkerhet for alle trafikantgrupper. Prosjektet er planlagt ferdig av Statens vegvesen og Drammen kommune.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Nasjonal transportplan 2018-2029 ble det lagt opp til oppstart og gjennomføring av rv 282 (Holmenbrua) i første seksårsperiode. Det ble prioritert 380 mill. 2017-kr i statlig bidrag til prosjektet. Prioriteringen var betinget av at det ble tilslutning til delvis bompengefinansiering av prosjektet gjennom den planlagte bompengeordningen for Buskerudbyen. Buskerudbysamarbeidet besluttet i 2019 å ikke gå videre med Buskerudbypakke 2. På det tidspunktet var Buskerudbypakke 2 kommet langt og det var gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2). Det foreligger per i dag ikke lokalpolitiske vedtak om en bompengefinansiert bypakke i Buskerudbyen. I Meld. St. 20 (2020-21) NTP 2022-2033 la Solberg-regjeringen opp til å videreføre statens finansieringsandel på 50 prosent. Det ble prioritert 453 mill. 2021-kr til prosjektet i planperioden. På tilsvarende måte som i foregående NTP ble det forutsatt lokalpolitisk tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering.
I forbindelse med behandlingen av NTP i Stortinget ble det avgitt en rekke flertalls- og mindretallsmerknader til støtte for statlig fullfinansiering av Holmenbrua. En statlig fullfinansiering av Holmenbrua vil måtte gå på bekostning av andre prioriterte prosjekter. Prinsipielt er det uheldig dersom veiprosjekter som i utgangspunktet er planlagt delvis bompengefinansiert likevel må fullfinansieres av staten. Dette vil kunne skape uheldig presedens i forhold til øvrige byområder som har tatt den lokale politiske belastningen med bompenger, nettopp for å få til gode tiltakspakker/spleiselag i byene sine. Jeg er samtidig oppmerksom på at det er knyttet sikkerhetsutfordringer til eksisterende Holmenbru og vil følge opp dette nøye i samråd med Statens vegvesen.
Regjeringen vil - som en oppfølging av Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2022-2033 - foreta en vurdering av veiporteføljen innenfor NTP-rammen. Jeg vil komme nærmere tilbake til finansiering og gjennomføringsplan for Holmenbrua i forbindelse med porteføljeprioriteringen av prosjektene i første seksårsperiode.