Trond Helleland (H): I Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2022-2033 stod det et bredt flertall bak statlig finansiering av rv. 282 Holmenbrua.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre fremdrift i prosjektet og når kan det forventes oppstart?
Begrunnelse
I Stortingets behandling av Nasjonal transportplan stod det et bredt tverrpolitisk flertall bak at staten skulle ta ansvar for fullfinansiering av rv. 282 Holmenbrua for å sikre god fremdrift. Daværende regjeringspartier, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti la inn 500 mill. kroner ekstra i første periode. Det samme gjorde Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet. Et bredt flertall omtalte altså prosjektet i sine merknader og var enige om å legge inn ekstra midler slik at prosjektet skulle sikres statlig finansiering og ferdigstilling i første seksårsperiode, jf. Innst. 653 (2020-2021).
Holmenbrua er forbindelsen til stamnetthavna Drammen havn. Det er derfor naturlig at staten tar ansvar for finansiering av ny bru. Holmenbrua lever på dispensasjon og lånt tid. Betongen forvitrer, og brua oppfyller ikke kravene til tungtrafikken som hver dag kjører til og fra Holmen og Norges største bilhavn, jf. Statens vegvesens rapporter. Ny bru vil legge til rette for bedre framkommelighet og god trafikksikkerhet for alle trafikantgrupper. Prosjektet er planlagt ferdig av Statens vegvesen og Drammen kommune.