Skriftlig spørsmål fra Grunde Almeland (V) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:1037 (2021-2022)
Innlevert: 26.01.2022
Sendt: 26.01.2022
Besvart: 02.02.2022 av kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen

Grunde Almeland (V)

Spørsmål

Grunde Almeland (V): Er statsråden enig i at det må sørges for at kulturvirksomheter som sliter med å følge krav om tilbakebetaling, først må få klager og søknader om kompensasjon behandlet før man sender ut og effektuerer tilbakebetalingskrav?

Begrunnelse

Flere aktører innen kulturbransjen er frustrert over saksbehandlingen hos Kulturrådet. De opplever at krav de har til kompensasjon, som de har anket inn for klagenemda for 2021, og stimuleringsmidlene de har søkt Kulturrådet om, i 2021, lar vente på seg. Samtidig med at de venter på å få behandlet disse sakene, mottar de krav om tilbakebetaling av støtte i hundretusenkronersklassen. Støtte de fikk til arrangementer som Kulturrådet nå har besluttet de likevel ikke gir kompensasjon for. Disse kraven har typisk bare 14 dagers betalingsfrist og setter kulturvirksomhetene i en vanskelig situasjon.

Anette Trettebergstuen (A)

Svar

Anette Trettebergstuen: Jeg vil berømme spørsmålsstilleren for å ta opp en viktig problemstilling. Å sikre kulturbransjen treffsikre kompensasjonsordninger og rammer har vært en solid ryddejobb etter vi inntok regjeringskontorene i oktober.
Den viktigste endringen som bransjen hadde ropt om under hele regjeringen Solbergs tid, var som interpellanten er inne på, mer effektiv saksbehandling. Derfor styrket jeg kapasiteten i kulturrådet med 15 ekstra saksbehandlingsstillinger. I tillegg til dette flyttet jeg forvaltningen av kompensasjonsordningen til Lotteri og stiftelsestilsynet. Dette er grep som kulturbransjen vil merke, og som opplagt vil bidra til mer effektiv saksbehandling og raskere penger på konto.
Når det er sagt, er det likevel viktig å presisere at klagesakene ofte er mer komplekse og tar derfor lenger tid å behandle. I disse sakene kan det være et større behov for å gjøre grundige juridiske og økonomiske vurderinger. Det mener jeg at vi må ta oss tid til, det er en viktig rettssikkerhetsgaranti som bidrar til å opprettholde en tillitsbasert ordning. Alt i alt tror jeg likevel at langt de fleste vil oppleve å få svar innen rimelig tid, og kortere tid enn under forrige regjering.
Så er det viktig at det ikke utbetales kompensasjon i strid med reglene. Dette er viktig både av hensyn til tilliten til ordningen generelt, og for at pengene tilgodeses de aktørene som faktisk oppfyller vilkårene. Det er derfor Kulturrådet gjennomfører etterhåndskontroll av enkelte søkere. Dersom denne kontrollen viser at det er utbetalt kompensasjon i strid med reglene, skal det uriktig utbetalte beløpet tilbakebetales. Vedtak om tilbakebetaling kan påklages, men klagen har ikke oppsettende virkning. Det betyr at Kulturrådet ikke kan vente med å sende ut krav om tilbakebetaling til klagesaken og eventuelt andre søknader om kompensasjon er ferdigbehandlet.