Skriftlig spørsmål fra Helge Orten (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1040 (2021-2022)
Innlevert: 26.01.2022
Sendt: 26.01.2022
Besvart: 02.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Helge Orten (H)

Spørsmål

Helge Orten (H): I Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2022-2033 var det et bredt flertall bak oppstart av Rv 15 Strynefjellet i første seksårsperiode.
Vil statsråden ta initiativ overfor Statens vegvesen for å sikre oppstart av prosjektet?

Begrunnelse

I Stortingets behandling av Nasjonal transportplan stod det et bredt tverrpolitisk flertall bak å prioritere oppstart av rv. 15 Strynefjellet i første seksårsperiode. Daværende regjeringspartier, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti la inn 500 mill. kroner ekstra i første periode. I tillegg hadde både Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet dette prosjektet inne med midler i første periode i sine alternativer. Et bredt flertall omtalte altså prosjektet i sine merknader og var enige om å legge inn ekstra midler slik at prosjektet skulle sikres oppstart i første seksårsperiode, jf. Innst. 653 (2020-2021).
Rv. 15 Strynefjellet har stor betydning for godstransporten fra Nord-Vestlandet. Det er særlig tunnelene på strekningen som ikke har tilfredsstillende standard, og som gjennomgående ikke er dimensjonert for at tyngre kjøretøy kan møtes på en effektiv måte. Det fører også til betydelige skader på kjøretøyene. Det er gjennomført en konseptvalgutredning, som har vært underlagt ekstern kvalitetssikring (KS1), og det er fattet beslutning om hvilket konsept det skal planlegges videre ut fra.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Nasjonal Transportplan (NTP) 2022-2033 er det kun navngitt prosjekter som starter opp i de første seks årene av planperioden. Samtidig er det satt av en ufordelt pott også for de siste seks årene av perioden. Utfordringer og ambisjoner for transportkorridorene er presentert i stortingsmeldingen.
Statens vegvesen skal, med utgangspunkt i de utfordringer, mål og økonomiske rammene som er omtalt i NTP, utvikle strategier og planer for nye investeringer som best løser utfordringene.
Etter gjeldende praksis er det opp til Statens vegvesen selv å vurdere hvilke prosjekter de skal sette i gang planlegging av etter plan- og bygningsloven. Statens vegvesen arbeider nå med gjennomføringsplanen 2022-2027 for NTP 2022-2033, og etaten legger opp til at gjennomføringsplanen offentliggjøres i februar 2022. I planen inngår det et planleggingsprogram, som viser alle prosjekter som skal planlegges etter plan- og bygningsloven.
For strekningen rv. 15 Strynefjellet foreligger det vedtatt KVU. Prosjektet er ikke omtalt i Nasjonal Transportplan (NTP) 2022-2033. Jeg ser det derfor ikke som naturlig å skulle ta initiativ overfor Statens vegvesen for dette prosjektet per nå.
Jeg vil som oppfølging av Stortingets vedtak 35 underpunkt 23 av 2.12.2021, jf. Innst. 2 S (2021–2022), foreta en vurdering av veiporteføljen i Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033 (NTP) for å bidra til en effektiv gjennomføring og oppfølging av klimamålene. Gjennomgangen skal også vurdere veinormalene, herunder en høyere terskel for trafikkmengde for bygging av firefelts motorveier.