Skriftlig spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:1052 (2021-2022)
Innlevert: 27.01.2022
Sendt: 27.01.2022
Besvart: 04.02.2022 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): I bakvendtland kan som kjent alt gå an, og der kan man nok si at når noe skal ned, så går det opp. I svar på skriftlig spørsmål nr. 15:898 til meg skriver statsråden at denne regjeringen er opptatt av å redusere avgifter, samtidig som han i tidligere svar har bekreftet at avgiftene øker med nesten 4 milliarder kr. (se begrunnelse med henvisninger)
Er det samme logikk som i Prøysens bakvendtland vi må legge til grunn her, at hvis statsråden heretter snakker om å redusere avgifter så betyr det at vi må forvente økte avgifter?

Begrunnelse

I svar på skriftlig spørsmål nr. 15:898 skriver statsråden at denne regjeringen er opptatt av å redusere avgifter.
I svar på spørsmål 15:789 til meg skriver han derimot at avgiftene er økt med 379 millioner kr ved årsskiftet. Statsråden har i den beregningen beleilig nok utelatt gjeninnføring av flypassasjeravgift på 1750 millioner kr og økt CO2-avgift for oljenæringen på 1760 millioner kr. Medregnet disse bli totalsummen 3 889 millioner kr i økte avgifter for 2022, ref. statsrådens egne svar til meg på blant annet spørsmål 15:683 og 15:535. (så er riktignok flypassasjeravgiften nå i januar vedtatt utsatt med et halvt år, noe som gir mindre økning enn hva statsråden antok i svar 15:535).
Uansett hvilke tall man bruker, er fasiten økte avgifter for 2022.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Det fremgår av svar på skriftlig spørsmål nr. 789 fra representanten Steffensen at avgifter, toll og gebyrer samlet sett øker med 371 mill. kroner påløpt i vedtatt budsjett 2022. Anslaget inkluderer ikke avgiftsendring i petroleumsvirksomheten eller gjeninnføring av flypassasjeravgiften etter koronapandemien.
Det fremgår også av svaret at inntekter fra CO2-avgiften i petroleumsvirksomheten inngår i kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten, som i sin helhet overføres til Statens pensjonsfond utland. Avgiftsendringen påvirker derfor ikke handlingsrommet for 2022, og er av den grunn ikke inkludert i summen av avgiftsendringer i 2022. Videre ble flypassasjeravgiften midlertidig opphevet som et tiltak for flyselskapene under pandemien, og er derfor ikke en del av beregningen av samlet endring i avgiftsnivået fra 2021 til 2022.
Som en følge av budsjettforliket for 2022 mellom Ap, Sp og SV blir avgiftsnivået i 2022 2,3 mrd. kroner lavere enn foreslått av Solberg-regjeringen i Prop. 1 LS (2021-2022). Jeg minner samtidig om at Frp økte avgiftene med 6,3 mrd. kroner i den perioden Siv Jensen var finansministeren i årene fra 2013 til 2020.