Roy Steffensen (FrP): I bakvendtland kan som kjent alt gå an, og der kan man nok si at når noe skal ned, så går det opp. I svar på skriftlig spørsmål nr. 15:898 til meg skriver statsråden at denne regjeringen er opptatt av å redusere avgifter, samtidig som han i tidligere svar har bekreftet at avgiftene øker med nesten 4 milliarder kr. (se begrunnelse med henvisninger)
Er det samme logikk som i Prøysens bakvendtland vi må legge til grunn her, at hvis statsråden heretter snakker om å redusere avgifter så betyr det at vi må forvente økte avgifter?
Begrunnelse
I svar på skriftlig spørsmål nr. 15:898 skriver statsråden at denne regjeringen er opptatt av å redusere avgifter.
I svar på spørsmål 15:789 til meg skriver han derimot at avgiftene er økt med 379 millioner kr ved årsskiftet. Statsråden har i den beregningen beleilig nok utelatt gjeninnføring av flypassasjeravgift på 1750 millioner kr og økt CO2-avgift for oljenæringen på 1760 millioner kr. Medregnet disse bli totalsummen 3 889 millioner kr i økte avgifter for 2022, ref. statsrådens egne svar til meg på blant annet spørsmål 15:683 og 15:535. (så er riktignok flypassasjeravgiften nå i januar vedtatt utsatt med et halvt år, noe som gir mindre økning enn hva statsråden antok i svar 15:535).
Uansett hvilke tall man bruker, er fasiten økte avgifter for 2022.