Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Laabak (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1058 (2021-2022)
Innlevert: 27.01.2022
Sendt: 28.01.2022
Besvart: 04.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bjørnar Laabak (FrP)

Spørsmål

Bjørnar Laabak (FrP): Vil samferdselsministeren innlemme Hvalerfergen i fergebegrepet slik at Hvalers innbyggere får ta del i priskuttet, som ministeren selv har uttalt som viktig for at hverdagen skal gå opp for de som er avhengig av fergetransport, også på Hvaler?

Begrunnelse

For noen uker siden uttrykte Ap-ordføreren på Hvaler tilfredshet over at fergeprisene mellom Skjærhalden og de østre øyene skulle reduseres.
Samferdselsministeren uttalte til Fredriksstad Blad (nettavis 8.11.2021) at fergeprisene reduseres med 30 %. Videre at det bevilges ytterligere en milliard kroner for billigere fergebilletter. Han sier at distriktene tas på alvor. Folk skal ikke droppe å ta fergen fordi pengene ikke strekker til. For mange er fergen avgjørende for at hverdagen skal gå opp.
Etter 1. januar kan man reise gratis med sykkel, som bilpassasjer eller som fotgjenger mellom Moss og Horten. Bor man på en av Hvalers østre øyer koster det 70 kroner en vei som fotgjenger. Grunnen er at Fv108 til Skjærhalden stopper ved rundkjøringen på Skjærhalden og fergen til de østre øyene faller utenfor fylkesveinettet og defineres som båt.
Målet om å halvere fergeprisene gjelder ikke for Hvalerfergens brukere. Her må det betales 70 kroner en vei dersom du er forgjenger fordi dette sambandet trafikkeres av båt og ikke ferge. Vanlige folk, fastboende, hyttefolk og turister oppfatter sannsynlig at fergene mellom Skjærhalden og øyene er ferger.
Samferdselsministeren kan og bør, sånn jeg ser det, innlemme Hvalerfergen i fergebegrepet slik at Hvalers innbyggere får ta del i det priskuttet som ministeren selv har uttalt som viktig for at hverdagen skal gå opp for de som er avhengig av fergetransport.. Det er ingen logisk rettferdighet i at noen innbyggere får priskutt fremfor andre basert på definisjonen av båt eller ferge. Dette må endres.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Stortingsrepresentanten viser i begrunnelsen til at fylkesveien ikke går helt ned til kaien, og at Hvalerfergen derfor blir regnet som båt, men dette har ikke noe å si for hvordan ferje- eller båtsamband blir klassifisert i inntektssystemet. For at et samband skal telle som ferje i inntektssystemet, må ferjen være i helårsdrift, fylkeskommunen må dekke alle (eller nesten alle) driftsutgiftene utover det som blir dekket av billettinntekter, og biltrafikken må være over 10 personbilenheter i årsdøgntrafikk.
Den aktuelle ruten er av Viken fylkeskommune vurdert som en båtrute. Fylkeskommunen har rapportert inn ruten som en båtrute i kriteriedataene som blir brukt til å regne ut rammetilskudd gjennom inntektssystemet, og den faller derfor utenfor når overføringer knyttet til reduserte ferjetakster fastsettes. For øvrig har fylkeskommunen ansvar for å fastsette takster både på fylkeskommunale båt- og ferjeruter.
Av Hurdalsplattformen går det fram at regjeringen vil halvere prisene på riksvegferjer og fylkesvegferjer i løpet av fireårsperioden. Det går videre fram at regjeringen ønsker å innføre gratis ferje i trafikksvake samband og til øyer og samfunn uten annen vegforbindelse.
I tilleggsnummeret til statsbudsjettet for 2021, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2020–2021) foreslo Støre-regjeringen å sette av midler som gjør at ferjetakstene for trafikantene fra 1. januar i år kunne reduseres med 30 % jamført med takstene 1. januar 2021. Stortinget sluttet seg til forslaget. Videre er det satt av 30 mill. kr til gratis ferje i trafikksvake samband (samband med under 100 000 passasjerer). Regjeringen har varslet Stortinget om at det vil bli forelagt et opplegg for innretting om bruk av disse midlene, for andre halvår 2022.
Stortinget gjorde 23. februar 2021 et anmodningsvedtak (vedtak nr. 661) der regjeringen ble bedt om å komme tilbake i revidert statsbudsjett 2021 med forslag til reduserte ferjetakster og en forpliktende plan for halvering av ferjepriser på riksveg- og fylkesvegferjesamband. Ved revisjonen av statsbudsjettet for 2021, jf. Prop. 195 S (2020–2021) forslo Solberg-regjeringen å redusere takstene med 10 % i andre halvår 2021. Stortinget bevilget midler til en takstreduksjon på 25 % for andre halvår 2021, jf. Innst. 600 S (2020–2021).
Både anmodningsvedtak nr. 661 og Hurdalsplattformen gjelder ferjetakster. Heller ikke Solberg-regjeringen tok opp spørsmål om takster på passasjerbåt/hurtigbåt i oppfølgingen av anmodningsvedtaket.