Terje Halleland (FrP): Vil statsråden avvikle forbrenningsavgiften slik at den ikke treffer forbrenningsanleggene på en uheldig måte og kan bransjen belage seg på at regjeringen gjør nødvendige endringer opp mot fremleggelse av statsbudsjett for 2023?
Begrunnelse
Den avgåtte Solbergregjeringen valgte i sitt siste forslag til statsbudsjett for 2022 å ta omkamp om avgift på avfallsforbrenning og fremmet dermed forslag om å innføre avgiften. Forslaget ble avvist av Stortinget i behandlingen av Klimaplan 2021-2030. I regjeringen Støres tilleggsproposisjonen til statsbudsjett for 2022 ble det ikke gjort endringer for å avvikle Solbergregjeringens innføring av forbrenningsavgiften og avgiften ble derfor innført fra 2022. Innretningen til avgiften og uenighet om hvordan denne egentlig treffer forbrenningsbransjen, forbrukeren eller produsentene av emballasjen er en av grunnen til at en for tidlig innføring av avgiften er svært uheldig. Forurensingseffekten av at Norge i større grad enn tidligere vil være økonomisk tjent med å sende avfall i biltransport til Sverige ansees også som uheldig. Klima- og miljøministeren har selv uttalt at forbrenningsavgiften ikke treffer godt: – Jeg har både argumentert for og stemt for en annen ordning, hvor den avgiften treffer et annet sted i verdikjeden. Altså ikke på avfallsanlegget, men heller de som bringer CO2-holdige produkter inn i verden, det som senere blir avfall, sier Klima- og miljøminister Espen Barth Eide i et intervju med Avfallsbransjen.no. Med slike ferske uttalelser fra regjeringen er det en generell oppfatning fra bransjen, at sittende regjering ikke ønsker å videreføre forbrenningsavgiften som ble vedtatt på bakgrunn av Solbergregjeringens forslag til statsbudsjett. Det er også viktig for bransjen å få avklart hvordan de skal forholde seg til denne avgiften i tiden som kommer.