Skriftlig spørsmål fra Grunde Almeland (V) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1104 (2021-2022)
Innlevert: 31.01.2022
Sendt: 01.02.2022
Besvart: 08.02.2022 av forsvarsminister Odd Roger Enoksen

Grunde Almeland (V)

Spørsmål

Grunde Almeland (V): Hvordan vil statsråden følge opp rapporten fra Statens Havarikommisjon (SHK) om forliset av KNM Helge Ingstad, for å sikre bedre operativ evne i Sjøforsvaret?

Begrunnelse

Statens Havarikommisjon (SHK) har gjort omfattende undersøkelser for å finne årsakene til forliset av KNM Helge Ingstad. Dette har resultert i en rekke funn og tilrådninger som er presentert i to rapporter. Delrapport 2 fra SHK knyttet til forliset ble publisert 21.04.2021. Den ga 28 tilrådninger vedrørende sikkerhet. Tilrådningene dekket manglende kompetanse og forsømmelser om bord, mangelfull organisering og feil ved tilretteleggelse for sikker drift av fregattene og feil ved teknisk spesifikasjon og konstruksjonsfeil. Tilrådningene tyder på store utfordringer knyttet til operativ evne i Sjøforsvaret, og det er viktig at de blir fulgt opp fra regjeringen.

Odd Roger Enoksen (Sp)

Svar

Odd Roger Enoksen: Etter forliset av KNM Helge Ingstad er det gjennomført en rekke eksterne undersøkelser som har resultert i rapporter fra Statens havarikommisjon, konsulentselskapet PwC og Arbeidstilsynet, samt sektorinterne undersøkelser i Sjøforsvaret og Forsvarsmateriell. Jeg tar funnene i disse rapportene svært alvorlig, og følger fortløpende opp tilrådningene fra rapportene. Det har vært spesielt viktig å styrke evnen til læring i organisasjonen, slik at faren for samsvarende hendelser minimeres i fremtiden.
Etatssjefene er gitt i oppdrag å finne løsninger på de tilrådningene som treffer egen etat. De sektorovergripende tilrådningene følges opp av Forsvarsdepartementet. Etatssjefene skal selv finne løsninger som underbygger den operative evnen gjennom god opplæring, effektive og sikre prosedyrer, samt sikker materielldrift.
For å sørge for at anbefalte tilrådninger blir implementert på en god måte, følges lukkingen av identifiserte avvik opp gjennom en egen koordineringsgruppe i Forsvarsdepartementet. I denne gruppen er alle relevante fagmiljøer representert. I tillegg er det tett dialog med Statens havarikommisjon for å følge opp tilrådningene som er utstedt gjennom havarikommisjonens to delrapporter.
Tapet av én fregatt påvirker den operative evnen negativt, og det vil ikke være på plass en fullgod erstatning før en helhetlig struktur for krigføring i det maritime domenet er etablert. Arbeidet med å vurdere en slik fremtidig struktur er startet. For å bedre den operative evnen på kort sikt er det imidlertid iverksatt en rekke tiltak. En av de gjenværende fire fregattene og logistikkfartøyet KNM Maud er tildelt økonomi for å ha dobbel besetning. Dette gir en bedre utnyttelse av fartøyene og mer operativ aktivitet. For i størst mulig grad å opprettholde operativ evne er det også besluttet å levetidsforlenge korvettene, slik at disse vil kunne være operativt tilgjengelige lenger enn tidligere lagt til grunn.