Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1130 (2021-2022)
Innlevert: 01.02.2022
Sendt: 03.02.2022
Besvart: 09.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): I Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2022-2033 stod det et bredt flertall bak oppstart av E39 Vågsbotn-Klauvaneset i første seksårsperiode.
Vil statsråden ta initiativ overfor Statens vegvesen for å sikre oppstart av prosjektet?

Begrunnelse

I Stortingets behandling av Nasjonal transportplan stod det et bredt tverrpolitisk flertall bak å prioritere oppstart av E39 Vågsbotn-Klauvaneset i første seksårsperiode. Daværende regjeringspartier, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti la inn 1 mrd. kroner ekstra i første periode. I tillegg hadde både Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet dette prosjektet inne med midler i første periode i sine alternativer. Et bredt flertall omtalte altså prosjektet i sine merknader og var enige om å legge inn ekstra midler slik at prosjektet skulle sikres oppstart i første seksårsperiode, jf. Innst. 653 (2020-2021).
E39 Vågsbotn-Klauvaneset er del av prosjektet Ringvei øst, men det er også koblingen mellom E39 og E16. Strekningen er derfor en viktig del av helheten når Hordfast og E16 Arna–Voss skal bygges. For å få ut det fulle potensialet av disse investeringene er dermed E39 Klauvaneset–Vågsbotn avgjørende.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal Transportplan 2022-2033 (NTP) er det kun navngitt prosjekter som starter opp i de første seks årene av planperioden. Samtidig er det satt av en ufordelt pott også for de siste seks årene av perioden. Utfordringer og ambisjoner for transportkorridorene er presentert i stortingsmeldingen.
For strekningen E39 Arna-Vågsbotn-Klauvaneset pågår det arbeid med kommunedelplan. Prosjektet er ikke omtalt som en del av investeringsporteføljen i de første seks årene av planperioden, men E39 Vågsbotn-Klauvaneset er pekt på i NTP som et prosjekt der det er viktig å holde framdrift. Videre står det i meldingen at prosjektet planlegges som en del av Ringvei øst i Bergen, og skal knytte Bergen og Nordhordland bedre sammen. Statens vegvesen vil arbeide videre med en helhetlig planlegging av E39 i korridoren. Dette vil være en del av arbeidet med porteføljeutviklingen fram mot rulleringen av NTP.
Statens vegvesen skal, med utgangspunkt i de utfordringer, mål og økonomiske rammene som er omtalt i NTP, utvikle strategier og planer for nye investeringer som best løser utfordringene.
Etter gjeldende praksis er det opp til Statens vegvesen selv å vurdere hvilke prosjekter de skal sette i gang planlegging av etter plan- og bygningsloven. 8. februar offentliggjorde Statens vegvesen gjennomføringsplanen 2022-2027 for NTP 2022-2033. I planen inngår det et planleggingsprogram, som viser alle prosjekter som skal planlegges etter plan- og bygningsloven. Her er det lagt opp til arbeid med reguleringsplan for E39 Vågsbotn–Klauvaneset fra 2023. Ringvei øst er omtalt som nytt aktuelt prosjekt med oppstart i siste seksårsperiode.
Jeg ser det ikke som naturlig å skulle ta initiativ overfor Statens vegvesen for dette prosjektet per nå. Jeg vil som oppfølging av Stortingets vedtak 35 underpunkt 23 av 2.12.2021, jf. Innst. 2 S (2021–2022), foreta en vurdering av veiporteføljen i NTP for å bidra til en effektiv gjennomføring og oppfølging av klimamålene. Gjennomgangen skal også vurdere veinormalene, herunder en høyere terskel for trafikkmengde for bygging av firefelts motorveier.