Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1129 (2021-2022) Innlevert: 02.02.2022 Sendt: 03.02.2022 Besvart: 10.02.2022 av forsvarsminister Odd Roger Enoksen
Hårek Elvenes (H): I svarbrev datert 31.01.22 fra forsvarsministeren fremgår det at Maritim helikopterving, 337 skvadron, planlegger med å levere i overkant av 200 døgn med NH90 til Kystvakten i 2022. Hvilke konsekvenser vil det lave antall døgn (200 døgn) ha for trening og øving av pilotene på NH90, og for sertifiseringen av pilotene?
Odd Roger Enoksen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 3. februar 2022 med spørsmål fra stortings-representant Hårek Elvenes om hvilke konsekvenser det lave antall døgn (200 døgn) vil ha for trening og øving av pilotene på NH90, og for sertifisering av pilotene. Innfasing av NH90 har vært og er fortsatt svært krevende. Ambisjonen med oppbygging av en tilstrekkelig NH90 kapasitet til fregattene og Kystvaktens helikopterbærende fartøy er så langt ikke innfridd. 200 planlagte seilingsdøgn med embarkerte NH90 ombord på Kystvakten for 2022 vitner om det. En av flere viktige forutsetninger for å kunne nå ambisjonen med NH90 er et tilstrekkelig antall trenede, øvede og utsjekkede piloter. Få tilgjengelige flytimer med NH90 samt langt færre seilingsdøgn embarkert på fartøy, går ut over muligheten til å bygge opp et tilstrekkelig antall besetninger for å understøtte den langsiktige ambisjonen for NH90. Nevnte forhold påvirker selvsagt den operative støtten NH90 kan gi til både fregattene og Kystvaktens helikopterbærende fartøy. Forsvaret oppnår blant annet ikke ønsket mengde samtrening mellom besetningene om bord på de helikopterbærende fartøyene og helikoptrene. Det er ønskelig at denne samtreningen er høy, spesielt ved skiftende og krevende værforhold. Lav helikoptertilgjengelighet påvirker utsjekk (sertifisering) av piloter negativt, siden antall timer tilgjengelig for egentrening er lavere enn opprinnelig planlagt. Det er derfor viktig at videre planer for flytimeproduksjon og utsjekksprogam er forholdsmessige og realistiske. Det understrekes at det ikke lempes på sikkerhetskravene som stilles til pilotene. Selv om antall embarkerte seilingsdøgn og flytimer er lavere enn ønskelig, skal alltid sikkerheten for besetningen og helikopter være ivaretatt. Jeg er ikke fornøyd med tilgjengeligheten for NH90 og vil derfor vurdere hele den maritime helikopterkapasiteten på nytt. Det er ingen rask løsning på problemene knyttet til NH90. Målet er å få en forsvarlig løsning for fremtiden på den maritime helikopterkapasiteten. En grundig gjennomgang av hele sakskomplekset rundt NH90 vil derfor være nødvendig. Jeg vil derfor be Forsvarsmateriell og Forsvaret støtte Forsvarsdepartementet i denne gjennomgangen.