Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1131 (2021-2022)
Innlevert: 03.02.2022
Sendt: 03.02.2022
Besvart: 11.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Hvilke fremskrivninger i personbiltrafikken legger Statens vegvesen til grunn for trafikkutviklingen rundt byer som Bergen, Ålesund og Stavanger de neste tjue årene, og er disse fremskrivningene i tråd med nullvekstmålet slik det er formulert i byvekstavtalene, tilskuddsavtalene i byområder og i regjeringsplattformen?

Begrunnelse

Veidirektør Ingrid Dahl Hovland lister i et intervju til Aftenposten 6. januar opp hvilke strekninger og veier hun vil prioritere i og rundt de store byene våre. Eksemplene er mange, og inkluderer blant annet store firefeltsveiprosjekter som Ringveg Øst i Bergen, Møreaksen og E39 mellom Bergen og Stavanger. Hun mener også at firefelts motorveier er påkrevd på en rekke strekninger selv om trafikken i dag er langt lavere enn det som tilsier at det er behov for fire felt. Veisjefen begrunner kravet om fire felt med “Det vi tar utgangspunkt i er forventet trafikk 20 år etter at veien er åpnet”. Samtidig er mange byer i Norge bundet av byvekstavtaler og tilskuddsordninger med regjeringen hvor målet er at klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy skal reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange. I Hurdalsplattformen sier regjeringen at de vil “Utvikle storbyområdene med boliger og arbeidsplasser slik at økningen i persontransporten kan gjennomføres til fots, på sykkel eller med kollektivtrafikk”. Å bygge en rekke nye veier som det i realiteten ikke er behov for er som kjent dårlig miljø- og ressursbruk.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Framskrivinger av transportetterspørsel som er utarbeidet som grunnlag for Nasjonal transportplan 2022–2033 viser at uten målrettede tiltak for å dempe trafikkveksten, vil det bli stor trafikkvekst på vei i de fire største byområdene fram mot 2030. Den største veksten vil komme i Oslo-området der det ventes størst befolkningsvekst. Framskrivingene tar utgangspunkt i et datagrunnlag fra Perspektivmeldingen 2021, Nasjonalbudsjettet 2021 og Statistisk sentralbyrås befolkningsframskrivinger fra 2020.
For å bremse trafikkveksten i byområdene er det behov for sammensatte og langsiktige pakker med tiltak som er tilpasset det enkelte byområdet, både restriktive og positive tiltak. Det er inngått byvekstavtaler med de fire største byområdene; Oslo-området, Bergens-området, Trondheims-området og Nord-Jæren der nullvekstmålet for personbiltransporten ligger til grunn. Videre er det ytterligere fem mindre byområder som vil kunne være aktuelle for byvekstavtaler – det er Tromsø, Kristiansand, Grenland, Nedre Glomma og Buskerudbyen. Disse byområdene har i dag belønningsavtale med staten der også nullvekst for persontransport med bil er overordna mål. I NTP 2022-2033 er det også foreslått en ny fireårig tilskuddsordning til ytterligere fem mindre byområder – dette er Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Larvik, Sandefjord og Tønsberg). Byene er ikke vurdert som aktuelle for byvekstavtaler, men kan ha flere av de samme utfordringene som de større byene, men i mindre skala. Hensikten er å legge til rette for en klima- og miljøvennlig byutvikling og god framkommelighet. Det er en forutsetning at de lokale partene forplikter seg til å følge opp nullvekstmålet, og at byene har en bypakke med formalisert styringsmodell.
Utredninger som er gjort for de største byområdene, viser at en mer konsentrert bebyggelse vil kunne redusere trafikkarbeidet betydelig. Et kapasitetsterkt kollektivtilbud, samt tilrettelegging og utbygging av sammenhengende nettverk for sykling og gange, er viktig sammen med tiltak som regulerer biltrafikk. Virkemiddelbruken for å nå nullvekstmålet skal ved behov justeres underveis i avtaleperioden.
Bompenger i byområdene har både finansiering og trafikkregulering som formål og er et sentralt virkemiddel i bypolitikken. I bypakker er det åpnet for et mer fleksibelt takstsystem ved at takster kan varieres etter tid på døgnet og differensieres etter miljøegenskaper ved kjøretøyet. Det gir mulighet for å styre trafikken slik at kapasiteten i eksisterende anlegg utnyttes bedre. Dette kan bedre miljøet, utsette behovet for nye anlegg eller kapasitetsutvidelser og gir bedre ressursutnyttelse.
Statens vegvesen har et ansvar for å sørge for god fremkommelighet og trafikksikkerhet for alle trafikanter. Dette innebærer å legge til rette for reisende som går, sykler og reiser med kollektivtransport, for privatbiler og for næringstransporten. I byområdene er det viktig med god framkommelighet i, inn og ut av byen, samt gode løsninger for gjennomgangstrafikk mest mulig utenfor byen. Gjennomgangstrafikken er om lag 4-5 pst. av totaltrafikken i et byvekstavtaleområde. Mobile tjenesteytere (f.eks. håndverkere), nærings- og godstransport (inklusive kollektivtrafikk) er unntatt fra nullvekstmålet. Nye kapasitetssterke veianlegg, som leder trafikken utenom sentrum, vil trolig ha en høyere andel gjennomgangstrafikk, og vil også kunne avlaste tett befolkede byområder. I hvert enkelt tilfelle må det vurderes hvilke tiltak som må iverksettes hvis trafikkvekst krever nye tiltak for å nå nullvekstmålet. Dette krever omfattende faglige vurderinger der en må se nytten av bedre og sikrere framkommelighet på hovedveinettet opp mot tiltak for å oppfylle nullvekstmålet.