Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1134 (2021-2022)
Innlevert: 03.02.2022
Sendt: 03.02.2022
Besvart: 09.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Vil statsråden ta initiativ overfor Statens vegvesen for gjennomføring av planarbeidet for strekningen Fjøsanger - Klauvaneset på E39 (hele ringvei øst)?

Begrunnelse

I NTP behandlingen har flere parti omtalt ringvei øst både spørreren og statsråden sitt parti mellom annet. Statens vegvesen har også sagt at de ønsker å planlegge hele strekningen som er det som skal til for å løse utfordringene med dagens trafikksituasjon. Dette prosjektet er viktig for å sikre at ikke all nord-sørtrafikk på E39 skal gå gjennom Bergen sentrum (Danmarksplass) og i tillegg trengs det løsning for de trafikkutfordringene vi ser i dag i Åsane som hele Nordhordland og Bergen nord er prega av. Det er ønskelig å få forsikringer fra statsråden at det er full trøkk på planlegging og da av hele strekningen som skal til for å sikre Norges nest største by en tjenlig E39 forbindelse nord sør på Vestland gjennom Bergen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal Transportplan 2022-2033 (NTP) er det kun navngitt prosjekter som starter opp i de første seks årene av planperioden. Samtidig er det satt av en ufordelt pott også for de siste seks årene av perioden. Utfordringer og ambisjoner for transportkorridorene er presentert i stortingsmeldingen.
For strekningen E39 Arna–Vågsbotn–Klauvaneset pågår det arbeid med kommunedelplan. Det er ikke startet opp planlegging etter plan- og bygningsloven for E39 Fjøsanger-Arna. Disse strekningene er ikke omtalt som en del av investeringsporteføljen i de første seks årene av planperioden, men E39 Vågsbotn-Klauvaneset er pekt på i NTP som et prosjekt der det er viktig å holde framdrift. Videre står det i meldingen at prosjektet planlegges som en del av Ringvei øst i Bergen, og skal knytte Bergen og Nordhordland bedre sammen. Statens vegvesen vil arbeide videre med en helhetlig planlegging av E39 i korridoren. Dette vil være en del av arbeidet med porteføljeutviklingen fram mot rulleringen av NTP.
Statens vegvesen skal, med utgangspunkt i de utfordringer, mål og økonomiske rammene som er omtalt i NTP, utvikle strategier og planer for nye investeringer som best løser utfordringene. Etter gjeldende praksis er det opp til Statens vegvesen selv å vurdere hvilke prosjekter de skal sette i gang planlegging av etter plan- og bygningsloven. 8. februar offentliggjorde Statens vegvesen gjennomføringsplanen 2022-2027 for NTP 2022-2033. I planen inngår det et planleggingsprogram, som viser alle prosjekter som skal planlegges etter plan- og bygningsloven. Her er det lagt opp til arbeid med kommunedelplan for E39 Fjøsanger-Arna fra 2022, og reguleringsplan for E39 Vågsbotn–Klauvaneset fra 2023. Ringvei øst er omtalt som nytt aktuelt prosjekt med oppstart i siste seksårsperiode.
Jeg ser det ikke som naturlig å skulle ta initiativ overfor Statens vegvesen for dette prosjektet per nå. Jeg vil som oppfølging av Stortingets vedtak 35 underpunkt 23 av 2.12.2021, jf. Innst. 2 S (2021–2022), foreta en vurdering av veiporteføljen i NTP for å bidra til en effektiv gjennomføring og oppfølging av klimamålene. Gjennomgangen skal også vurdere veinormalene, herunder en høyere terskel for trafikkmengde for bygging av firefelts motorveier.