Skriftlig spørsmål fra Tone Wilhelmsen Trøen (H) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1141 (2021-2022)
Innlevert: 03.02.2022
Sendt: 04.02.2022
Besvart: 11.02.2022 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Tone Wilhelmsen Trøen (H)

Spørsmål

Tone Wilhelmsen Trøen (H): Kan statsråden garantere at alle pasienter i Norge får opprettholdt sin lovmessige rett til å kunne velge blant private virksomheter som er godkjent etter forskrift med hjemmel i spesialisthelsetjenesteloven § 4-3, og hva vil statsråden foreta seg for å sikre at henvisere gjør pasienter oppmerksom på at de har denne retten helt til noe annet gjelder enten i lov eller forskrift?

Begrunnelse

Statsråden har gitt klart uttrykk for at Støre-regjeringen vil avvikle pasientrettigheten Fritt behandlingsvalg fra 2023. Pasienter gir nå tilbakemelding om at de opplever å ikke lenger bli gitt mulighet til å velge behandling fritt hos helseinstitusjoner som er godkjent etter forskrift om fritt behandlingsvalg.
Retten til fritt behandlingsvalg er hjemlet i pasient- og brukerrettighetslovens §2-4 og lyder «pasient som har rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten, jf. § 2-1 b andre ledd, kan velge ved hvilken offentlig eller privat virksomhet helsehjelpen skal ytes. Pasienten kan bare velge privat virksomhet som enten har avtale med et regionalt helseforetak eller er godkjent etter forskrift med hjemmel i spesialisthelsetjenesteloven § 4-3.».

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-4 gir pasienter rett til fritt behandlingsvalg. Fritt behandlingsvalg omfatter offentlige virksomheter, private virksomheter som har avtale med et regionalt helseforetak og godkjente private virksomheter som kan levere spesialisthelsetjenester mot betaling fra staten. Bestemmelsen regulerer både pasientenes rett til å velge hvor henvisningen skal sendes og hvor helsehjelpen skal finne sted.
Det følger av pasient- og brukerrettighetsloven § 2-4 første ledd at pasienters rett til å velge hvilken offentlig eller privat virksomhet en henvisning skal sendes til og vurderes av, er begrenset til virksomheter som har rett til å tildele pasient- og brukerrettigheter. Alle offentlige virksomheter har i utgangspunktet adgang til å vurdere om pasienten har rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten. For private virksomheter må adgangen til å tildele pasient- og brukerrettigheter enten være delegert fra et regionalt helseforetak eller fremgå av forskrift, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 b syvende og åttende ledd.
Private leverandører som er godkjent for å levere spesialisthelsetjenester mot betaling fra staten har i utgangspunktet ikke fått delegert myndighet til å tildele pasient- og brukerrettigheter. Dette innebærer at pasienten ikke kan benytte disse leverandørene for å få en vurdering av om pasienten har rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten og fristfastsettelse. Når pasienten er vurdert til å ha rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten, kan imidlertid pasienten velge å motta helsehjelpen fra en privat leverandør som er godkjent for å levere spesialisthelsetjenester mot betaling fra staten, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 2-4 andre ledd.
Denne regjeringen ønsker å ta et oppgjør med privatiseringen og markedstenkningen i helsesektoren. Vi ønsker derfor å avvikle ordningen som innebærer at private leverandører kan få godkjenning for å levere spesialisthelsetjenester mot betaling fra staten. Høsten 2021 kom det en evaluering av ordningen for fritt behandlingsvalg. Evalueringen viste at ordningen i liten grad oppfylte de målene man hadde satt; den ga ikke kortere ventetider eller mer effektive sykehus. Valgfriheten var mest tilgjengelig for pasienter med kapasitet til å manøvrere seg gjennom systemet.
Det fremgår videre av evalueringsrapporten at godkjenningsordningen reduserte forutsigbarhet for den offentlige spesialisthelsetjenesten ved at de godkjente leverandørene ikke har volumbegrensninger. Utfordringene forsterkes i tillegg ved at det er uforutsigbarhet knyttet til behandlingslengde. Dette kan svekke de regionale helseforetakenes evne til å utøve god planlegging og styring av ressursbruken.
Jeg vil imidlertid understreke at denne regjeringen ikke ønsker å fjerne pasientens rett til å velge behandlingssted. Pasientene i spesialisthelsetjenesten vil fortsatt kunne velge mellom offentlige virksomheter og private aktører som har en avtale med de regionale helseforetakene. Jeg vil også nevne at det følger av fastlegeforskriften § 24 fjerde ledd at fastlegen skal informere pasienten om retten til fritt behandlingsvalg.
En avvikling av godkjenningsordningen vil kreve et lov- og forskriftsarbeid. Helse- og omsorgsdepartementet arbeider nå med et høringsnotat med forslag til endringer i det nevnte regelverket. Etter høringen vil regjeringen ta stilling til om det skal fremmes en lovproposisjon for Stortinget. Inntil endringer i det nevnte regelverket er vedtatt og har trådt i kraft, vil selvfølgelig pasientene fortsatt ha rett å benytte private leverandører som er godkjent etter den nevnte forskriften.