Freddy André Øvstegård (SV): Når skal Utdanningsdirektoratets pilotprosjekt om foreldretilgang ferdigstilles, og ser statsråden behovet for en nasjonal strategi for hvordan foreldre skal ta del i barnas digitale hverdag?
Begrunnelse
I en kronikk i Utdanningsnytt krever foreldre ved Langnes skole i Tromsø kommune at foreldreinvolvering og -opplæring må settes i system. De opplever at skolen i dag består av en jungel av plattformer, kanaler og digitale læreverk hvor foreldre ofte ikke har innsyn, tilgang eller opplæring. Slik den digitale skoledagen er rigget, er det vanskelig å følge opp barna sine og å bidra i læringsprosessene. Dette går sterkest utover elever med læringsutfordringer.
I et svar på en henvendelse fra foreldrene svarer Utdanningsdirektoratet at de i er i gang med et pilotprosjekt, hvor foresatte vil få tilgang til noen av verktøyene som elevene bruker. Prosjektet vil først gjelde for Oslo, Narvik, og Molde, men målet er at alle foresatte skal få tilgang til elevenes læremidler og god oversikt over skolearbeidet. Når det kommer til valg av læremidler og enheter svarer direktoratet at «det er opp til hver enkelt skoleeier om hvordan de vil bruke for eksempel informasjonsteknologi for å oppfylle kravene i læreplanen. Digitale verktøy er en del av den pedagogiske opplæringen – og skolene står selv fritt til å velge læremidler som de synes er mest hensiktsmessig.»