Terje Halleland (FrP): Kan statsråden se på muligheter for å gjøre spesialtransport over Haukeli enklere og mindre byråkratisk ved å innføre samme regelverk etter lik vegstandard og eventuelt åpne for at dispensasjoner kan gis over et lengre tidsrom?
Begrunnelse
E134 går under et begrep hos Statens vegvesen som de kaller for «ikke vei». Det vil si at det må søkes dispensasjon på vekt, lengde og bredde for tungtransport mellom Vågslid og Seljestad for hver tur hvor en avviker fra normalen. Dette kan for eksempel være avvik på 1 cm større bredde enn tralle som er 2,55 meter, en gravemaskin som stikker 10 cm for langt ut bak eller vogntog har en tyngde på 53 tonn. I hele Norge kan tungtrafikken kjøre med 3 m bredde eller 20 m lengde uten dispensasjon. Det kreves følgebil på bredde over 2.8 m, andre strekninger er kravet på 3 meter. På Haukeli kreves det politifølge på over 3 meter bredde, mens dette på andre strekninger er kravet på over 3,25 meter. Å få dispensasjon tar normalt inntil tre dager, og dette fører til at transportører velger andre strekninger og kjører lange omveier for å unngå kravene knyttet til E134. Dette fører til dyrere og mindre miljøvennlige transportløsninger.