Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1171 (2021-2022)
Innlevert: 06.02.2022
Sendt: 07.02.2022
Besvart: 11.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Kan statsråden se på muligheter for å gjøre spesialtransport over Haukeli enklere og mindre byråkratisk ved å innføre samme regelverk etter lik vegstandard og eventuelt åpne for at dispensasjoner kan gis over et lengre tidsrom?

Begrunnelse

E134 går under et begrep hos Statens vegvesen som de kaller for «ikke vei». Det vil si at det må søkes dispensasjon på vekt, lengde og bredde for tungtransport mellom Vågslid og Seljestad for hver tur hvor en avviker fra normalen. Dette kan for eksempel være avvik på 1 cm større bredde enn tralle som er 2,55 meter, en gravemaskin som stikker 10 cm for langt ut bak eller vogntog har en tyngde på 53 tonn. I hele Norge kan tungtrafikken kjøre med 3 m bredde eller 20 m lengde uten dispensasjon. Det kreves følgebil på bredde over 2.8 m, andre strekninger er kravet på 3 meter. På Haukeli kreves det politifølge på over 3 meter bredde, mens dette på andre strekninger er kravet på over 3,25 meter. Å få dispensasjon tar normalt inntil tre dager, og dette fører til at transportører velger andre strekninger og kjører lange omveier for å unngå kravene knyttet til E134. Dette fører til dyrere og mindre miljøvennlige transportløsninger.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Forskrift om bruk av kjøretøy gir bestemmelser om blant annet maksimalt tillatte vekter og dimensjoner på kjøretøy og spesialtransporter. Med hjemmel i forskriften fastsettes det veglister om hvilken bruksklasse og vogntoglengde som kan tillates på hver enkelt vegstrekning. Strekningen Seljestad – Vågslid er i veglisten kategorisert som veggruppe «IKKE», noe som indikerer at strekningen ikke er spesielt godt egnet for spesialtransporter. Det må derfor søkes om dispensasjon.
Den aktuelle strekningen over Haukeli gir flere fremkommelighetsutfordringer, blant annet som følge av smale og lave tunneler. Eksempelvis kan høye kjøretøy ikke ligge ut mot høyre kantlinje, noe som medfører at de vil ta mer av kjørebanebredden. For å ivareta trafikksikkerheten er det derfor satt forbehold om egen ledsagerbil ved bredde over 2,80 m, og ledsagelse av politi når bredden er over 3 m.
Statens vegvesen opplyser at E134 Haukelifjell er den overgangen mellom øst og vest som har høyest andel av tungbil, noe som tidvis fører til problemer med trafikkavviklingen. Spesielt i Haukelitunnelen forekommer det ikke sjelden at lysarmaturer, skilt mv. skades av vogntog, særlig når vogntog møter andre vogntog. Skader kan da også oppstå på kjøretøyene. Også for mindre kjøretøyer kan være en utfordring å møte vogntog i en gammel, smal og relativt mørk tunnel.
Det ligger et handlingsrom i regelverket ved dispensasjon. Dersom spesialtransporten gjelder lengde inntil 22 m, kan det søkes om dispensasjon med tillatt gyldighet inntil 1 år for denne strekningen.
For øvrig opplyser Statens vegvesen at dispensasjoner normalt blir behandlet samme dag som de kommer inn, men at det ved stor pågang kan ta opptil 3 dager.
Jeg legger til grunn at Statens vegvesen foretar nødvendige vurderinger når det gjelder behandling av slike søknader, for å sikre at forsvarlig og hensiktsmessig fremkommelighet ivaretas for alle trafikanter.