Skriftlig spørsmål fra Bengt Rune Strifeldt (FrP) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:1177 (2021-2022)
Innlevert: 07.02.2022
Sendt: 07.02.2022
Besvart: 14.02.2022 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Bengt Rune Strifeldt (FrP)

Spørsmål

Bengt Rune Strifeldt (FrP): Det fremgår av Hurdalsplattformen at tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk, også kalt nettolønnsordningen, skal styrkes. I løpet av de første 100 dagene har regjeringen derimot svekket ordningen og innført tak på støtten.
Er fiskeri- og havministeren enig i at nettolønnsordningen er svekket fra 2021 til 2022, og hva er regjeringens plan og målsetting for å hente inn svekkelsen og styrke nettolønnsordningen fremover?

Begrunnelse

Den maritime næringen er en viktig hjørnestein i mange norske lokalsamfunn og skaper store verdier i hele landet. Kjernen i denne næringen er de norske sjøfolkenes maritime kompetanse og en helhetlig maritim verdikjede bestående av norske rederier, verft, finansaktører og utstyrsleverandører. Politikken må sikre gode vilkår for norske sjøfolk og at det legges til rette for aktivitet i hele verdikjeden.
Disse ordene er hentet fra Hurdalsplattformen hvor det også står som et handlingspunkt at regjeringen vil “styrke nettolønnsordningen“.
Før Solberg-regjeringen gikk av fremmet den forslag om å innføre tak i tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk. Forslaget ble heldigvis aldri en realitet fordi Solberg-regjeringen, bestående av Høyre, KrF og venstre, gikk av.
Støre-regjeringen fremmet i sin tilleggsproposisjon til statsbudsjettet for 2022 forslag om å innføre et noe høyere tak, men regjeringen la fortsatt opp til en dårligere ordning enn i 2021. Regjeringen forsøkte å selge dette inn som en styrkning av nettolønnsordningen. I forhold til fjoråret, hvor ordningen i saldert budsjett var gitt en overslagsbevilgning på 2,386 mill. kroner, er ordningen strammet inn for 2022 med en lavere bevilgning på 2,205 mill. kroner.
I svaret fra statsråden ønskes det angitt på hvilke områder tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk er strammet inn og dermed svekket i forhold til fjoråret, med tilhørende proveny. Det ønskes også oppgitt hvor mange færre sjøfolk statsråden anslår at det blir som følge av svekkelsen av ordningen, samt hvor mange som anslås å falle ut av ordningen.
Det kan se ut som det blir langt færre sjøfolk i nettolønnsordningen enn lagt til grunn i statsbudsjettet for 2022. Det ønskes derfor også besvart om ordningen kunne vært videreført slik den var i 2021 innenfor gjeldende overslagsbevilgning, eventuelt hvilken budsjettjustering som måtte foretas dersom man skulle videreføre nettolønnsordningen uten de begrensninger og tak som er innført av denne regjeringen fra 2022.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: I Prop. 1 S foreslo Solberg-regjeringen å innføre et makstak på 189 000 kroner for seks av tilskuddsmodellene i ordningen. Det ble også foreslått å avvikle tilskuddsmodellen for NIS lasteskip. Dette innebar et kutt i ordningen på 407 millioner kroner i 2022.
Å styrke ordningen har vært en viktig prioritet for regjeringen. Vi har derfor videreført tilskuddsmodellen for NIS lasteskip i utenriksfart, og økt makstaket fra 189 000 kroner til 220 000 kroner per sysselsatt i alle tilskuddsmodeller, med unntak av tilskuddsmodellen for NIS generell, hvor vi videreførte taket på 26 %.
I tilleggsproposisjonen økte vi bevilgningen til ordningen med 227 mill. kroner i 2022, sammenlignet med budsjettforslaget fra Solberg-regjeringen. Det er en betydelig styrking.
I 2022 er det et makstak på 220 000 kroner i tilskuddsmodellene for skip i NOR, seilskip i NOR, NIS lasteskip i utenriksfart, NOR passasjerskip i utenriksfart og skip i NOR som betjener strekningen Bergen-Kirkenes. Disse hadde ikke makstak i 2021. Makstaket i tilskuddsmodellene for petroleumsskip i NOR og konstruksjonsskip i NIS er i 2022 økt fra 216 000 kroner til 220 000 kroner. Disse to modellene har dermed blitt styrket. Endringene innebærer totalt sett en reduksjon i bevilgningen til ordningen på 180 mill. kroner, sammenlignet med om ordningen skulle vært innrettet tilsvarende slik den var tidligere.
Innføring av et makstak har først og fremst en innvirkning for sjøfolkene med høyest lønn. Et makstak på 220 000 kroner avkorter rederienes tilskudd for sjøfolk med lønn over 600 000 kroner. Rederier vil fortsatt kunne få kompensert inntil 220 000 kroner per sysselsatt. Dette er et betydelig beløp som vil bidra til å legge til rette for at rederier skal velge norske sjøfolk på norske skip. Ingen sjøfolk faller utenfor ordningen som følge av endringene. Jeg har ikke grunnlag for å anslå hvorvidt endringene medfører færre sjøfolk.
Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk er en regelstyrt og rettighetsbasert ordning. Bevilgningen til ordningen er en overslagsbevilgning, og utbetalinger fra ordningen avhenger av antall sjøfolk det søkes om tilskudd for og lønnsnivået blant disse. Rederier kan søke om tilskudd på grunnlag av innbetalt forskuddstrekk av skatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift for tilskuddsberettiget mannskap.
Overslagsbevilgningen til tilskuddsordningen kan justeres i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett og høstens endringsproposisjon, i lys av utviklingen i antall sjøfolk og lønnsnivå. Dette gjøres for at budsjetteringen skal være så realistisk som mulig. Jeg har per i dag ikke forutsetning for å si noe om hvorvidt anslaget for antall sjøfolk for 2022 bør justeres i revidert nasjonalbudsjett.
En oppheving av makstaket på 220 000 kroner i tilskuddsmodellene for skip i NOR, seilskip i NOR, NIS lasteskip i utenriksfart, NOR passasjerskip i utenriksfart og skip i NOR som betjener strekningen Bergen-Kirkenes, samt reduksjon i makstak i tilskuddsmodellene for petroleumsskip i NOR og konstruksjonsskip i NIS fra 220 000 til 216 000 kroner, slik innretningen var før 2022, vil medføre et anslått økt bevilgningsbehov på 180 mill. kroner.
Jeg tar sikte på å sende lovutkastet om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel på høring før påske.
Noe av det første regjeringen gjorde etter tiltredelsen var å styrke tilskuddsordningen fra det lave nivået Solberg-regjeringen foreslo. I Hurdalsplattformen fremgår det at regjeringen har en ambisjon om å styrke nettolønnsordningen. Å øke makstaket i tilskuddsordningen er et første steg for å oppfylle ambisjonen.