Erlend Larsen (H): Vil statsråden vurdere å utsette dobbeltspor på yttre InterCity, slik Sande tar til orde for, eller arbeider statsråden for at banen bygges like raskt eller raskere enn vedtatt i NTP?
Begrunnelse
Lederen av Stortingets transport- og kommunikasjonskomite, Erling Sande, sier til NRK 7. feb. at han mener at blant annet yttre InterCity fra Tønsberg til Porsgrunn kan usettes eller nedskaleres.
Før valget lovte ledende kandidater fra Ap og SP at dobbeltspor sør for Tønsberg skal bygges like raskt eller raskere enn den NTPen som ble vedtatt i 2021. Arbeiderpartiets leder i fylkets samferdselsutvalg, Arve Høiberg, og de to stortingskandidatene i Vestfold, Arild Theimann og Truls Vasvik, lovet ved tre anledninger at dobbeltsporet skal bygges ut bare partiet kommer til makta. Løftene ble offentliggjort i Sandefjords Blad den 13. april, 1. juni og 16. august. Den 1. juni lovet partiets stortingskandidater å øke bevilgningene med hele to milliarder kroner. Dette er i sterk kontrast til Erling Sandes utspill i NRK.
I Vestfold og Telemark er utbygging av dobbeltspor særdeles viktig av flere årsaker, blant annet av hensyn til den store pendlertrafikken til Oslo, det interne pendlerbehovet i fylket, målet om å flytte veitrafikken til kollektiv, båndlegging av store arealer i Tønsberg, Sandefjord og Larvik, oppgradering av signalanlegg osv.
For oss som politikere er det viktig å stå for våre valgløfter for å ta vare på og bygge tillit til velgerne. Utspill som Sande utførte svekker tilliten til politikere.