Skriftlig spørsmål fra Kjell Ingolf Ropstad (KrF) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1190 (2021-2022)
Innlevert: 08.02.2022
Sendt: 08.02.2022
Besvart: 10.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Spørsmål

Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Undertegnede har fått en henvendelse om utfordringer for taxinæringen. I distriktskommuner er det krevende å måtte reise langt for å ta teoriprøve og oppkjøring langt unna.
Vil statsråden se på muligheten for at trafikkskoler eller lignende kan godkjenne kjøreseddel for taxinæringen?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det ble iverksatt omfattende endringer i drosjeregelverket fra 1. november 2020. Det ble blant annet fastsatt enklere vilkår får å få drosjeløyve, mens det på samme tid ble det satt strengere krav til sjåførene. Fra 1. november 2020 må disse gå opp til drosjeførereksamen hos Statens vegvesen. Teoretisk og praktisk prøve skal medvirke til at nye drosjesjåfører har faglig kompetanse til å kunne utføre yrket på en måte som både er trafikksikker og fylle behovene ulike brukergrupper har for trygg transport, jf. Prop. 70 L (2018-2019).
Før det søkes om kjøreseddel for drosje, må vedkommende ha bestått en drosjeførerprøve hos Statens vegvesen. Når vedkommende har bestått prøven, kan han søke om kjøreseddel hos politiet. I tillegg må vedkommende ha god vandel, god helse, være 20 år og ha hatt førerkort klasse B i 2 år sammenhengende for å få kjøreseddel. Så vidt jeg er kjent med, utstedes kjøresedler på de fleste politistasjoner i landet.
Da den nye ordningen ble etablert, var det stor usikkerhet knyttet til hvor mange som ville ta drosjeførerprøven hos Statens vegvesen. Dette hadde først og fremst sammenheng med at bransjen var hardt rammet av Covid-19 pandemien, med en kraftig nedgang i antall passasjerer. I tillegg var det mange som allerede hadde kjøreseddel da det nye regelverket ble iverksatt.
På dette grunnlaget etablerte Statens vegvesen et tilbud som skulle møte det behovet man i første omgang kunne se for seg. Det er i dag mulig å gå opp til den teoretiske delen av drosjeprøven, som er databasert og lite ressurskrevde, på alle landets trafikkstasjoner. For den praktiske prøven er det nødvendig å ha sensor med en viss tilleggsutdanning. Praktisk prøve tilbys derfor ved 19 trafikkstasjoner, som er valgt både ut fra hvor behovet var antatt størst, samt effektiv ressursbruk hos Statens vegvesen.
Så langt ser det ut til at prøvekapasiteten er stor nok, selv om noen nok kan opplever avstanden til prøvestedet som for lang. Statens vegvesen har lagt vekt på å legge til rette for næringsvirksomhet og prøver å gi drosjeprøvene prioritet.