Sigbjørn Framnes (FrP): Vil statsråden ta initiativ til en kartlegging av hvordan konkurransen mellom bensinstasjonene på drivstoffmarkedet fungerer?
Begrunnelse
I 2008 publiserte Øystein Foros (NHH) og Frode Steen (NHH) undersøkelsen "Gasoline prices jump on Mondays: An outcome of aggressive competition?"
Resultatene i den tydet på at drivstoffprisene koordineres via fire hovedkontor med anbefalte webpubliserte priser og felles prisstøttesystem. Mer om undersøkelsen her.
Prissettingen ble forklart slik:
• Den enkelte bensinstasjon overvåker prisene i det lokale markedet, og for å kunne konkurrere på pris, sendes en forespørsel om prissubsidiering til hovedkontoret. Hvis de får klarsignal, settes prisene ned.
• Det opereres med lokale «markørstasjoner», der de lokale stasjonene sjekker prisene som brukes som referanse for nye prisnedsettelser og prissubsidiering. Slik kan de til enhver tid ha oversikt over priskonkurransen.
• Priskrigen foregår med varierende intensitet gjennom uka. På mer avsidesliggende steder kan konkurransen være mindre, og noen plass gis ikke prissubsidier overhodet. Her gjelder sentralt anbefalt pris hele uka.
• Mandag morgen får bensinstasjonene beskjed om at prissubsidieringen opphører. Da har de valget om å fortsette med lave priser, og bære kostnadene ved de lave prisene selv, eller sette prisene opp i tråd med kjedenes prisliste.
Flere medier har opp gjennom årene rettet søkelyset mot dette, og lite tyder på at virkeligheten er noe annerledes i dag.