Erlend Svardal Bøe (H): Hva er rammen for statlige bidrag til byvekstavtaler i statsbudsjettet, og mener statsråden det er realistisk at Tromsø kan få 10 milliarder kroner i statlige bidrag i en byvekstavtale mellom Tromsø og staten?
Begrunnelse
Stortinget vedtok i mai i år utbygging og finansiering av Bypakke Tenk Tromsø (Prop. 99 S (2020-2021), Innst. 390 S (2020-2021)). Denne bypakken anses som det første steget mot en byvekstavtale for Tromsø, noe som også ble understreket av regjeringspartiene og SV i transport- og kommunikasjonskomiteen: «Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker at denne bypakken bare er et første steg på veien mot en byvekstavtale for Tromsø. Disse medlemmer forutsetter at forhandlingene om en byvekstavtale kommer i gang umiddelbart. Tromsø har vært klar til å forhandle om en byvekstavtale lenge».
Til tross for at regjeringspartiene og SV på det tidspunktet mente at forhandlingene om en byvekstavtale for Tromsø måtte komme i gang umiddelbart, har det fortsatt ikke skjedd mye. En byvekstavtale er viktig for Tromsø, og vil gi et stort infrastrukturløft. I september sa blant annet statsrådens kollega, Sandra Borch følgende til avisen iTromsø om statlige bidrag over statsbudsjettet til en byvekstavtale til Tromsø: – Det vi har sagt er at Tromsø skal ha betydelig mer. Jeg kan ikke gi deg et milliardbeløp, men Tromsø bør få opp mot ni, ti milliarder. Ikke bare 1,6, sier Senterpartiets Sandra Borch.
Det er viktig at finansministeren avklarer hva som er rammen for byvekstavtaler i statsbudsjettet, og om det er realistisk at Tromsø kan få 10 milliarder kroner i statlige bidrag i byvekstavtalen.