Mona Fagerås (SV): Vedtatt NTP for strekningen Oslo-Skien struper jernbanesporet i Larvik i og med at dobbeltsporet slutter i Sandefjord.
Hva kan statsråden gjøre for å sikre midler til detaljregulering av dobbeltsporet i henhold til vedtatt Kommunedelplan for traseen i Larvik, slik at båndleggingen ikke lammer så store deler av byen, spesielt i sentrum, og hva kan statsråden gjøre for å få dobbeltsporet tilbake i NTP, slik at det møter det eksisterende dobbeltsporet i tunnel til Porsgrunn, rett vest for Larvik?
Begrunnelse
Etter 6 års omfattende arbeid i Larvik kommune, både politisk og administrativt, snur jernbanemyndighetene og regjeringa Solberg i sin innstilling til Nasjonal transportplan 2022-2033 hva gjelder InterCity traseen gjennom Larvik.
Nedskaleringen av IC i NTP både på østsida og vestsida av Oslofjorden rammer kommunene i ytterkant av IC-traseen. Så nå sitter Larvik med en NTP som lammer særlig sentrum gjennom den Kommunedelplan for InterCity som er vedtatt av kommunestyret i august 2019. Det skjer uten at BaneNOR eller Jernbanedirektoratet har hatt innsigelse på stasjonsplassering og trasevalg gjennom Larvik by i den vedtatte Kommunedelplanen. I ny NTP stopper dobbeltsporet i Sandefjord kommune.
En måned etter kommunestyrets vedtak snur plutselig BaneNOR, den 30. september 2019, og foreslår å «skrote» planen og beholde dagens stasjon og trase, enkeltspor fra 1881 som splitter en hel bydel.
Så nå sitter Larvik med en plan for dobbeltsporet jernbane som båndlegger i en bredde på ca. 170 meter alle bygg og arealer, og særlig sentrum er rammet. Vi trenger å få dobbeltsporet gjennom Larvik inn i NTP igjen og midler til å fullføre en detaljregulering av dobbeltsporet i henhold til den vedtatte Kommunedelplan.
Det er investert for noen år siden i dobbeltspor vest for Larvik til Porsgrunn og Larvik blir en flaskehals mellom Sandefjord og Porsgrunn/Skien.
Vestfoldbanen er landets klart mest trafikkerte jernbanestrekning og må gjøres så attraktiv som mulig for å klare miljømål for samferdselssektoren.