Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1222 (2021-2022)
Innlevert: 10.02.2022
Sendt: 11.02.2022
Besvart: 16.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Vedtatt NTP for strekningen Oslo-Skien struper jernbanesporet i Larvik i og med at dobbeltsporet slutter i Sandefjord.
Hva kan statsråden gjøre for å sikre midler til detaljregulering av dobbeltsporet i henhold til vedtatt Kommunedelplan for traseen i Larvik, slik at båndleggingen ikke lammer så store deler av byen, spesielt i sentrum, og hva kan statsråden gjøre for å få dobbeltsporet tilbake i NTP, slik at det møter det eksisterende dobbeltsporet i tunnel til Porsgrunn, rett vest for Larvik?

Begrunnelse

Etter 6 års omfattende arbeid i Larvik kommune, både politisk og administrativt, snur jernbanemyndighetene og regjeringa Solberg i sin innstilling til Nasjonal transportplan 2022-2033 hva gjelder InterCity traseen gjennom Larvik.
Nedskaleringen av IC i NTP både på østsida og vestsida av Oslofjorden rammer kommunene i ytterkant av IC-traseen. Så nå sitter Larvik med en NTP som lammer særlig sentrum gjennom den Kommunedelplan for InterCity som er vedtatt av kommunestyret i august 2019. Det skjer uten at BaneNOR eller Jernbanedirektoratet har hatt innsigelse på stasjonsplassering og trasevalg gjennom Larvik by i den vedtatte Kommunedelplanen. I ny NTP stopper dobbeltsporet i Sandefjord kommune.
En måned etter kommunestyrets vedtak snur plutselig BaneNOR, den 30. september 2019, og foreslår å «skrote» planen og beholde dagens stasjon og trase, enkeltspor fra 1881 som splitter en hel bydel.
Så nå sitter Larvik med en plan for dobbeltsporet jernbane som båndlegger i en bredde på ca. 170 meter alle bygg og arealer, og særlig sentrum er rammet. Vi trenger å få dobbeltsporet gjennom Larvik inn i NTP igjen og midler til å fullføre en detaljregulering av dobbeltsporet i henhold til den vedtatte Kommunedelplan.
Det er investert for noen år siden i dobbeltspor vest for Larvik til Porsgrunn og Larvik blir en flaskehals mellom Sandefjord og Porsgrunn/Skien.
Vestfoldbanen er landets klart mest trafikkerte jernbanestrekning og må gjøres så attraktiv som mulig for å klare miljømål for samferdselssektoren.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen vil føre en offensiv jernbanepolitikk og vil prioritere at jernbanen utvikles til det beste for de reisende og godsselskapene. Ambisjonene for InterCity ligger fast. Gjennomføringstakten må tilpasses planrammene som følger av Nasjonal transportplan (NTP) og oppfølgingen i de årlige budsjettene.
Realisering av de påbegynte effektpakkene vil i tiden fremover gi vesentlige tilbudsforbedringer for de reisende på både indre og ytre InterCity. På Vestfoldbanen pågår utbygginger av dobbeltspor mellom Drammen–Kobbervikdalen og Nykirke–Barkåker som del av effektpakken Flere og raskere tog på Vestfoldbanen (Oslo–Tønsberg). Tidligere er det fullført dobbeltspor mellom Holm–Nykirke (2016), Barkåker–Tønsberg (2011) og Farriseidet–Porsgrunn (2018). Når den pågående effektpakken står ferdig i 2025, vil infrastrukturen ha kapasitet for å kjøre fire tog i timen mellom Oslo og Tønsberg. En slik tilbudsforbedring vil også komme reisende lenger sør på Vestfoldbanen til gode, særlig ved at det blir bedre plass om bord på togene inn mot Oslo.
I NTP 2022–2033 er effektpakken for to tog i timen mellom Oslo og Skien prioritert for oppstart i første seksårsperiode (2022–2027). Effektpakken innebærer utbygging av dobbeltspor mellom Sandefjord og Stokke. Dobbeltspor på denne parsellen vil bidra til å muliggjøre en dobling av togfrekvensen mellom Skien og Oslo. Det er altså ikke nødvendig å bygge dobbeltspor helt frem til Skien for å kunne oppnå en betydelig forbedring av togtilbudet på hele Vestfoldbanen.
Regjeringen vil legge frem sitt forslag til videre realisering av ambisjonene for InterCity i neste NTP for perioden 2026 til 2037.