Skriftlig spørsmål fra Dag-Inge Ulstein (KrF) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1229 (2021-2022)
Innlevert: 10.02.2022
Sendt: 11.02.2022
Besvart: 16.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Dag-Inge Ulstein (KrF)

Spørsmål

Dag-Inge Ulstein (KrF): Samferdselsministeren har nylig besvart spørsmål fra andre stortingsrepresentanter om statsråden vil ta initiativ ovenfor Statens vegvesen for å sikre oppstart av prosjektet Klauvaneset-Vågsbotn med følgende: "Jeg ser det ikke som naturlig å skulle ta initiativ overfor Statens vegvesen for dette prosjektet per nå."
Betyr dette at samferdselsministeren ikke vil sikre at Statens Vegvesen følger opp det som et flertall på Stortinget, inkludert dagens regjeringspartier Arbeiderpartiet og Senterpartiet, har vedtatt?

Begrunnelse

Nasjonal Transportplan ble behandlet så sent som i juni i fjor. Både dagens regjeringspartier og daværende regjeringspartier pekte alle på at Klauvaneset-Vågsbotn skal ha oppstart i første periode i NTP.
Samferdselspolitisk talsmann i Ap, Sverre Myrli sa også følgende til Bergens Tidende: - Hvis det var et prosjekt jeg var sikker på ville ligge inne, så var det dette. Han sa også følgende: - Vi legger opp til oppstart på dette prosjektet i første periode.
Klauvaneset-Vågsbotn er et av de viktigste samferdselsprosjektene på Vestlandet. Tidligere utredninger fra Statens Vegvesen har pekt på at dagens vegsystem ikke tilfredsstiller kravene til vegstandard og trafikksikkerhet med tanke på trafikkmengden som er på vegnettet. Det har også vært en rekke ulykker langs strekningen som har gitt ført til flere dødsfall og hardt skadde.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Da Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033 ble behandlet i Stortinget i fjor vår, var det en bred politisk enighet om at Ringvei øst i Bergen er et viktig veiprosjekt. Et flertall ønsket å fremskynde oppstart for den nordligste delstrekningen mellom Vågsbotn og Klauvaneset. Samtidig ønsket flertallet å prioritere tidligere oppstart for flere andre veiprosjekter.
Jeg er enig i at Ringvei øst er et viktig veiprosjekt og vil arbeide for at det skal bli realisert. Samtidig må jeg ta hensyn til helheten i prosjektporteføljen i Nasjonal transportplan. Selv om et flertall i Stortinget ønsker å komme i gang med Ringvei øst raskt, er det ikke en tilsvarende enighet om hvordan dette skal finansieres.
I behandlingen av statsbudsjettet for 2022 vedtok Stortinget at det skal gjøres en vurdering av veiporteføljen i Nasjonal transportplan for å bidra til en effektiv gjennomføring og oppfølging av klimamålene. Gjennomgangen skal også vurdere veinormalene, herunder en høyere terskel for trafikkmengde for bygging av firefeltsveier. Jeg mener det er riktig at vi i den forbindelse gjør samlede vurderinger av porteføljen inkludert Ringvei øst. Dette vil jeg komme tilbake til Stortinget med.
8. februar i år la Statens vegvesen fram sin gjennomføringsplan for 2022-2027, som viser hvordan etaten vil følge opp Nasjonal transportplan de neste årene. Her har Statens vegvesen lagt opp til å gå videre med planleggingen av E39 Vågsbotn–Klauvaneset og starte opp planlegging for E39 Fjøsanger–Arna. Dette vitner om at Statens vegvesen har god framdrift i planleggingen av Ringvei øst. Jeg ser det ikke som naturlig å ta initiativ overfor Statens vegvesen om Ringvei øst før vurderingene av helheten i porteføljen er gjort.